Godina IX – Broj 4 | Četvrtak, 5. februara 2004. godine | ISSN 1512-7052 | |
S A R A J E V O | |||
KANTON SARAJEVO | |||
Skupština Kantona Sarajevo |
Na osnovu člana 18. stav 1. tačka b) Ustava Kantona Sarajevo (“Službene novine Kantona Sarajevo”, br. 1/96, 2/96 – ispravka, 3/96 – ispravka, 16/97, 14/00 i 4/01), Skupština Kantona Saraje- vo, na sjednici održanoj 29. januara 2004. godine donosi
ZAKON
O POSREDOVANJU U ZAPOŠLJAVANJU I SOCIJALNOJ SIGURNOSTI NEZAPOSLENIH OSOBA U KANTONU SARAJEVO
I – OSNOVNE ODREDBE
Član 1
Ovim zakonom se ureÑuju: prava i obaveze Kantona Sarajevo (u daljem tekstu: Kanton) u utvrÑivanju i provoÑenju mjera za podsticanje i održavanje više stope zaposlenosti i poboljšanja strukture zaposlenih, principi u posredovanju u zapošljavanju, ostvarivanje materijalne i socijalne sigurnosti u slučaju nezaposlenosti i drugih prava po tom osnovu, nadležnosti i finansiranja ukupne djelatnosti JU “Služba za zapošljavanje Kantona Sarajevo” Sarajevo (u daljem tekstu: Kantonalna služba), nadzor nad primjenom ovog zakona i druga pitanja značajna za zapošljavanje u Kantonu.
Član 2.
U postupku ostvarivanja prava i obaveze po osnovu nezaposlenosti i drugih pitanja vezanih za zapošljavanje, koja nisu regulisana ovim zakonom, primjenjuje se Zakon o posredovanju u zapošljavanju i socijalnoj sigurnosti nezaposlenih osoba (“Službene novine Federacije BiH”, broj 41/01), (u daljem tekstu: Federalni zakon).
- – MJERE ZA PODSTICANJE I ODRŽAVANJE VIŠE STOPE ZAPOSLENOSTI I POBOLJŠANJE STRUKTURE ZAPOSLENIH
Član 3.
Mjere za podsticanje i održavanje više stope zaposlenosti i poboljšanje strukture zaposlenih (u daljem tekstu: Mjere) utvrÑuje Vlada Kantona Sarajevo (u daljem tekstu: Vlada Kantona).
Mjere u smislu stava 1. ovog člana su ukupne aktivnosti usmjerene za podsticanje zapošljavanja u Kantonu, koje se u skladu sa politikom i strategijom tehničkog i tehnološkog razvoja privrede, utvrÑuju u cilju unapreÑenja tržišta rada, smanjenja nezaposlenosti, te obezbjeÑenja potrebnih kadrova u skladu sa zahtjevima poslodavaca ili planovima razvoja privrede.
Član 4.
Vlada Kantona utvrÑuje godišnji Program mjera (u daljem tekstu: Program) koje se u Kantonu poduzimaju u cilju provoÑenja pojedinačnih, konkretnih vidova podsticanja zapošljavanja.
Program iz stava 1. ovog člana Vlada Kantona utvrÑuje na zajednički prijedlog Ministarstva za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice, Ministarstva privrede i Kantonalne službe.
Član 5.
Mjerama iz člana 3. ostvarivat će se slijedeći ciljevi:
- preorijentacija zbog tehničko-tehnoloških unapreÑenja ili ekonomsko – strukturalnih promjena na tržištu rada,
- dodatno obrazovanje i prekvalifikacija nezaposlenih osoba,
- obezbjeÑenje potrebne kvalifikacione strukture radne snage,
- kraće trajanje nezaposlenosti,
- mjesna i profesionalna pokretljivost zaposlenih i nez- aposlenih osoba,
- stimulisanje zapošljavanja pripadnika boraca-branitelja Bosne i Hercegovine u skladu sa Zakonom o dopunskim pravima boraca-branitelja Bosne i Hercegovine,
- stimulisanje zapošljavanja osoba sa invaliditetom,
- stimulisanje zapošljavanja teško zaposlivih kategorija nezaposlenih osoba,
- novo zapošljavanje,
- samozapošljavanje,
- suzbijanje ilegalnog rada.
Član 6.
Ostvarivanje ciljeva iz člana 5. ovog zakona obezbjeÑuje se kroz slijedeće podsticajne mjere:
- subvencioniranje dijela ili svih obaveza prema javnim prihodima pri zapošljavanju pripadnika boračko – brani- teljskih populacija odbrambeno oslobodilačkog – domo-vinskog rata Bosne i Hercegovine,
- subvencioniranje dijela ili svih obaveza prema javnim prihodima pri zapošljavanju osoba sa invaliditetom, žena, pripravnika, volontera i drugih teško uposlivih kategorija,
- obezbjeÑenje olakšica (subvencioniranje kamate) u kreditiranju nove proizvodnje i novih radnih mjesta,
- finansiranje ili sufinansiranje prekvalifikacije i dokvali- fikacije deficitarnih zanimanja prema potrebama tržišta rada,
- finansiranje ili sufinansiranje prilagoÑavanja i adaptacije prostora i nabavke tehničke opreme u cilju novog zapošljavanja, posebno za potrebe osoba sa invaliditetom,
- finansiranje ili sufinansiranje pokretanja i razvoja preduzeća koja zapošljavaju više od 50% osoba sa težim invaliditetom,
- kreditiranje programa za samozapošljavanje, odnosno programa za mikro i porodična preduzeća,
- stipendiranje Ñaka i studenata za deficitarna zanimanja,
- javne radove i sve druge načine kojima će se povećati zaposlenost.
Član 7.
Realizacija Programa Vlade Kantona je u nadležnosti Kantonalne službe.
Kantonalna služba po potrebi imenuje uz saglasnost ministra za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice i ministra za privredu posebne komisije za realizaciju pojedinačnih podsticajnih mjera.
Komisije iz stava 2. ovog člana broje najviše pet članova koji se imenuju od predstavnika kantonalnih ministarstava, Kan- tonalne službe, Kantonalne sindikalne organizacije, Privredne komore Kantona, te predstavnika invalidskih udruženja Kantona kao i drugih specijaliziranih institucija iz Kantona za odreÑene oblasti.
Administrativno-tehničke poslove za potrebe komisija iz stava 2. ovoga člana obavlja Kantonalna služba.
Član 8.
Izvještaj o svom radu komisije dostavljaju Kantonalnoj službi i nadležnim ministarstvima iz kojih se imenuju članovi komisija iz stava 3. člana 7.
Godišnji izvještaji o radu komisija su sastavni dio izvještaja o radu Kantonalne službe.
Izvještaji o radu komisija dostavljaju se Vladi Kantona kvartalno.
Član 9.
Vlada Kantona, na prijedlog Kantonalne službe, a uz prethodnu saglasnost Ministarstva privrede i Ministarstva za rad, socijalnu politiku, raseljena lica i izbjeglice ( u daljem tekstu: Ministarstvo), propisuje kriterije i rokove za realizaciju podsticajnih mjera, koji se objavljuju u sredstvima javnog informisanja.
Član 10.
Vlada Kantona na prijedlog Kantonalne službe, a u skladu sa kriterijima iz člana 9. ovog zakona, donosi konačne odluke o odobravanju sredstava za realizaciju pojedinačnih podsticajnih mjera u iznosu većem od 100.000,00 KM, a konačne odluke o odobravanju sredstava za realizaciju pojedinačnih potsticajnih mjera do visine 100.000,00 KM donosi Kantonalna služba uz prethodnu saglasnost Ministarstva.
III – POSREDOVANJE U ZAPOŠLJAVANJU
Član 11.
Posredovanje u zapošljavanju, u smislu ovog zakona, obuhvata sve radnje i mjere poduzete u skladu sa zakonom, u svrhu povezivanja nezaposlene osobe koja traži zaposlenje, kao i zaposlene osobe koja traži promjenu u zaposlenju, s poslodavcem kome je potreban zaposlenik radi zasnivanja radnog odnosa odnosno, zaključivanja ugovora o radu ili radnog angažovanja.
Član 12.
Prilikom posredovanja u zapošljavanju Kantonalna služba djeluje nepristrasno u odnosu na nezaposlene osobe i poslodavce.
U postupku posredovanja Kantonalna služba će uzeti u obzir poslove slobodnih radnih mjesta,
sposobnosti osoba za koje se posreduje u zapošljavanju, njihove lične zahtjeve, dužinu
čekanja posla, a može ih prethodno uputiti na ispitivanje psiholoških sposobnosti, sklonosti i
zdravstvenog stanja.
Član 13.
Posredovanje u smislu ovog zakona uključuje:
- animiranje poslodavaca,
- profesionalni odabir,
- profesionalno usmjerenje,
- profesionalnu rehabilitaciju,
- organizaciju stručnog osposobljavanja i drugih posebnih obrazovnih programa.
Član 14.
Animiranje poslodavaca podrazumijeva ostvarivanje komunikacije izmeÑu Kantonalne službe i poslodavaca u cilju:
- potpunijeg informisanja o Programu i drugim aktivnostima koje poduzima Vlada Kantona za podsticanje novog zapošljavanja,
- blagovremenog obezbjeÑenja stručnih kadrova za nova zapošljavanja.
Član 15.
Profesionalnim odabirom, na zahtjev poslodavca, Kantonal- na služba iz svoje evidencije, predlaže nezaposlene osobe koje ispunjavaju tražene uslove za popunjavanje konkretnog radnog mjesta.
Član 16.
Profesionalnim usmjerenjem pruža se pomoć djeci, omladini, zaposlenim i nezaposlenim osobama pri izboru zanimanja, promjeni zanimanja, obrazovanju i profesionalnoj rehabilitaciji.
Profesionalno usmjerenje ostvaruje se putem informisanja, savjetovanja, selekcije i praćenja sklonosti osoba iz stava 1. ovog člana.
Član 17.
Profesionalnom rehabilitacijom omogućava se osobama sa invaliditetom, kao i osobama sa umanjenom radnom sposobnošću sticanje znanja i vještina potrebnih za zapošljavanje, a u cilju ravnopravnijeg sudjelovanja na tržištu rada.
Član 18.
Organizacija stručnog osposobljavanja i drugih obrazovnih programa obuhvata dokvalifikaciju, prekvalifikaciju, specijali- zaciju i realizaciju drugih posebnih obrazovnih programa koji osiguravaju nezaposlenim i drugim osobama sticanje znanja, održavanje vještina i radnih navika potrebnih za zapošljavanje, odnosno promjenu zaposlenja.
Član 19.
Stručno osposobljavanje kadrova i realizacija posebnih obrazovnih programa organizuju se putem Kantonalne službe i to na osnovu usvojenih programa kao i na poseban zahtjev poslodavca.
Član 20.
Programe obrazovnih aktivnosti, odnosno stručno osposob- ljavanje nezaposlenih finansira Kantonalna služba, poslodavac ili Vlada Kantona u skladu sa prijavljenim potrebama za zaposlenicima ili Programom.
Član 21.
Posebni obrazovni programi su aktivnosti koje imaju za cilj održavanje radnih navika, motivisanosti za rad kao i povećanje nivoa stručnog znanja.
Aktivnosti iz stava 1. ovog člana organizuju se najmanje dva puta godišnje, a uključuju i radno angažovanje – ispomoć u realizaciji širih društvenih akcija, kao što su akcije pomoći starim osobama i osobama sa invaliditetom, ekološke akcije, popis stanovništva, izbori, akcije pružanja pomoći u radu humanitarnih i drugih nevladinih organizacija.
Član 22.
Nezaposlene osobe obavezne su da učestvuju u posebnim obrazovnim programima.
Član 23.
Posebnim obrazovnim aktivnostima se obuhvata organizo- vanje edukacije za nezaposlene, a u cilju upoznavanja sa njihovim pravima i obavezama iz oblasti rada i zapošljavanja.
Edukacija iz stava 1. ovog člana može se vršiti putem seminara, pisanih i elektronskih medija, izdavanjem brošura i sl.
Član 24.
Poslove posredovanja pri zapošljavanju Kantonalna služba obavlja na osnovu prijave i saznanja o potrebama za zaposlenikom, evidencije nezaposlenih i drugih osoba koje traže zaposlenje, te u neposrednoj saradnji sa poslodavcem i nezaposlenim osobama.
Član 25.
Poslodavac, čije je sjedište u Kantonu, dostavlja Kantonalnoj službi prijavu potreba za zaposlenikom.
Prijava iz stava 1. ovog člana se dostavlja na za to propisanim obrascima.
U roku od 3 (tri) dana od dana prijema prijave potrebe za zaposlenikom, Kantonalna služba će prijavu objaviti na način utvrÑen aktima Kantonalne službe.
Član 26.
Kantonalna služba će, nakon proteka roka za oglašavanje iz člana 25. poslodavcu uputiti tražene zaposlenike koji odgovaraju zahtjevima iz prijave.
Kantonalna služba će, nakon naznačenog roka, provjeriti da li su se upućene nezaposlene osobe prijavile poslodavcu i prihvatile ponuÑeni posao, odnosno da li je radno mjesto popunjeno.
Član 27.
U slučaju da nezaposlena osoba neopravdano odbije zapos- lenje ponuÑeno posredovanjem Kantonalne službe, smatra se nezainteresovanom za zapošljavanje i gubi prava po osnovu nezaposlenosti.
Osoba brisana sa evidencije nezaposlenih u smislu stava 1. ovog člana ne može ponovo biti evidentirana u Kantonalnoj službi prije isteka godinu dana od dana brisanja iz evidencije nezaposlenih.
Prilikom ponovnog prijavljivanja na evidenciju nezapos- lenih, osoba brisana sa evidencije u smislu stava 1. ovog člana, u pogledu beneficija koje nezaposlene osobe ostvaruju kod Kantonalne službe, ima tretman osobe koja se prvi put prijavljuje na evidenciju nezaposlenih.
Član 28.
Kantonalna služba utvrÑuje postupak i način dokazivanja opravdanosti odbijanja ponuÑenog zaposlenja.
Opravdanim razlogom za odbijanje ponuÑenog zaposlenja, smatra se naročito: bolest i teška bolest člana uže porodice, duže odsustvo iz mjesta prebivališta, poziv na služenje vojnog roka, dugotrajna vojna vježba.
Članovi uže porodice u smislu Zakona o osnovama socijalne zaštite, zaštite civilnih žrtava rata i zaštite porodice sa djecom (“Službene novine Federacije BiH”, broj 36/99) su: bračni drug, djeca (roÑena u braku ili van braka, usvojena ili pastorčad).
Član 29.
Ako u evidenciji nezaposlenih i drugih osoba, nema osoba koje u potpunosti zadovoljavaju uslove iz zahtjeva poslodavca, Kantonalna služba će, u roku od 3 dana, izvijestiti poslodavca o mjerama koje može preduzeti ili preduzima radi traženja potrebnih zaposlenika.
IV – MATERIJALNA I SOCIJALNA SIGURNOST NEZAPOSLENIH OSOBA
Član 30.
Materijalna i socijalna sigurnost nezaposlenih osoba osigurava se u skladu sa Federalnim zakonom, ovim zakonom i drugim zakonima.
Član 31.
Pod materijalnom i socijalnom sigurnošću iz člana 30. podrazumijeva se pravo na:
- novčanu naknadu;
- zdravstveno osiguranje. Novčana naknada
Član 32.
Skupština Kantona svojom odlukom utvrÑuje prava na novčanu naknadu osobama sa invaliditetom, koje su ostvarile pravo na novčanu naknadu za njegu i pomoć od strane druge osobe u skladu sa Zakonom o socijalnoj zaštiti, zaštiti civilnih žrtava rata i zaštiti porodice sa djecom (“Službene novine Kantona Sarajevo”, br. 16/02 i 8/03) i u skladu sa Zakonom o dopunskim pravima boraca – branitelja Bosne i Hercegovine (“Službene novine Kantona Sarajevo”, broj 2/02).
Skupština Kantona svojom odlukom utvrÑuje obim, pravo i visinu novčane naknade za vrijeme nezaposlenosti u skladu sa članom 47. Zakona o dopunskim pravima boraca-branitelja Bosne i Hercegovine za:
- organizatore otpora,
- veterane i prvoborce,
- nosioce najviših ratnih priznanja.
Prava i obaveze iz st. 1. i 2. ovog člana mogu ostvariti osobe koje nisu navedeno pravo ostvarile po odredbama ovog i drugim zakonima.
Član 33.
Odlukom Skupštine Kantona može se odrediti krug osoba koje stiču status osigurane osobe u ostvarivanju prava iz zdravstvenog osiguranja, a koje nisu obuhvaćene odredbama člana 19. Zakona o zdravstvenom osiguranju (“Službene novine Federacije BiH”, broj 30/97).
V – POSTUPAK OSTVARIVANJA PRAVA PO OSNOVU NEZAPOSLENOSTI
Član 34.
Postupak ostvarivanja prava po osnovu nezaposlenosti pokreće se na zahtjev nezaposlene osobe prema odredbama Federalnog zakona i ovog zakona.
Uz zahtjev za ostvarivanje novčane naknade za slučaj nezaposlenosti prilažu se dokazi relevantni za rješavanje po zahtjevu.
Član 35.
Kantonalna služba svojim aktima utvrÑuje način i formu podnošenja zahtjeva, kao i potrebne relevantne dokaze za rješavanje po zahtjevu.
U roku od tri mjeseca, od dana stupanja na snagu zakona, Kantonalna služba je dužna na osnovu svojih akata donijeti uputstvo o načinu i formi podnošenja zahtjeva, potrebne relevantne dokaze za rješavanje po zahtjevu, uslove pod kojima se pravo po osnovu nezaposlenosti ostvaruje i isto javno objaviti.
Član 36.
U postupku rješavanja po zahtjevu iz člana 38. primjenjuje se Zakon o upravnom postupku.
Član 37.
Protiv prvostepenog rješenja Kantonalne službe kojim se odlučuje o pravima iz ovog zakona, a za čije rješavanje po žalbi nije nadležan Federalni zavod za zapošljavanje, žalba se podnosi Ministarstvu.
VI – NADLEŽNOST KANTONALNE SLUŽBE
Član 38.
Radi zadovoljavanja potreba u oblasti zapošljavanja, obezbjeÑenja i praćenja provoÑenja mjera iz ovog zakona i Federalnog zakona, praćenja kretanja na tržištu rada, osnovana je Kantonalna služba.
Član 39.
Pored poslova utvrÑenih Federalnim zakonom, Kantonalna služba je nadležna da:
- predlaže Vladi Kantona mjere za podsticanje i održavanje više stope zaposlenosti i poboljšanja strukture zaposlenih,
- osigurava provoÑenje utvrÑene politike u oblasti zapošljavanja na području Kantona i o tome izvještava kvartalno Vladu Kantona,
- upravlja sredstvima za osiguranje materijalne sigurnosti nezaposlenih osoba,
- prati, analizira i informiše javnost redovno i po potrebi o kretanjima u oblasti zapošljavanja na teritoriji Kantona,
- pored osnovnih i pomoćnih evidencija propisanih Federalnim zakonom, vodi i druge potrebne evidencije,
- podnosi Vladi Kantona šestomjesečni a Skupštini Kantona godišnji izvještaj o radu, izvještaj o izvršenju finansijskog plana, te finanijski plan i plan rada,
- dostavlja redovno Ministarstvu podatke i dokumentaciju od značaja za vršenje nadzora,
- vrši i druge poslove utvrÑene Federalnim zakonom, ovim zakonom i općim aktima Kantonalne službe.
VII – FINANSIRANJE
Član 40.
Sredstva za zadovoljavanje potreba u oblasti zapošljavanja osiguravaju se u skladu sa Federalnim zakonom, te iz sredstava Budžeta Kantona, po posebnim odlukama Skupštine Kantona, za realizaciju prava iz čl. 32. i 33. ovog zakona.
VIII – NADZOR NAD PRIMJENOM OVOG ZAKONA
Član 41.
Nadzor nad zakonitošću rada Kantonalne službe u smislu provoÑenja ovog zakona vrši Ministarstvo.
IX – PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 42.
UsklaÑivanje općih i drugih akata Kantonalne službe sa ovim zakonom izvršit će se u roku od 3 (tri) mjeseca od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 43.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenim novinama Kantona Sarajevo”.
Broj 01-02-2002/04
- februara 2004. godine Sarajevo
Predsjedavajuća
Skupštine Kantona Sarajevo
MELIHA ALIć, s. r.
ADVOKATSKA KANCELARIJA HRVAČIĆ