Na osnovu člana 12. e) i člana 18. b) Ustava Kantona Sarajevo (“Sluţbene novine Kantona Sarajevo”, br. 1/96, 2/96, 3/96, 16/97, 14/00 i 4/01), Skupština Kantona Sarajevo, na sjednici odrţanoj 22. decembra 2004. godine, donijela je
ZAKON
O KOMUNALNIM DJELATNOSTIMA
I – OSNOVNE ODREDBE
Član 1.
Ovim zakonom odreĎuju se komunalne djelatnosti, načela, način obavljanja i finansiranja, te druga pitanja od značaja za uspješno obavljanje komunalnih djelatnosti na području Kantona Sarajevo (u daljem tekstu: Kanton).
II – KOMUNALNE DJELATNOSTI
Član 2.
Pod komunalnim djelatnostima, u smislu ovog zakona, podrazumijeva se pruţanje komunalnih usluga od interesa za fizička i pravna lica, te finansiranje graĎenja i odrţavanje objekata i ureĎaja komunalne infrastrukture kao cjelovitog sistema na području Kantona, kao i Grada Sarajeva (u daljem tekstu: Grad) i općina na području Kantona (u daljem tekstu: općina) kada je to propisano ovim zakonom.
Komunalne djelatnosti dijele se na:
- Komunalne djelatnosti individualne komunalne potrošnje;
- Komunalne djelatnosti zajedničke komunalne potrošnje.
Pod pojmom komunalnih djelatnosti individualne komunalne potrošnje podrazumijevaju se komunalni proizvodi i usluge koje se mogu izmjeriti i naplatiti od svakog korisnika usluga.
Pod pojmom komunalne djelatnosti zajedničke komunalne potrošnje podrazumijeva se komunalni proizvod i usluga koje nije moguće izmjeriti i naplatiti od svakog korisnika usluga.
Član 3.
Komunalne djelatnosti individualne komunalne potrošnje u smislu ovog zakona su:
- Snabdijevanje pitkom vodom;
- OdvoĎenje i prečišćavanje otpadnih voda;
- Snabdijevanje prirodnim gasom;
- Snabdijevanje toplotnom energijom;
- Obavljanje javnog prijevoza putnika;
- Prikupljanje i odvoz komunalnog otpada iz stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih prostora na deponiju;
- Odlaganje komunalnog otpada;
- Odrţavanje javnih parking prostora i javnih garaţa;
- Obavljanje pogrebnih poslova;
- Trţnice i pijace na malo;
Komunalne djelatnosti zajedničke komunalne potrošnje u smislu ovog zakona su:
- OdvoĎenje atmosferskih voda;
- Odrţavanje čistoće na javnim površinama;
- Odrţavanje javnih površina;
- Odrţavanje grobalja;
- Odrţavanje javne rasvjete;
- Obavljanje kafilerijske usluge;
- Dekorisanje;
- Odrţavanje javnih česmi i fontana, javnih kupatila i javnih nuţnika;
- Odrţavanje javnih satova.
Član 4.
- Pod snabdijevanjem pitkom vodom podrazumijevaju se poslovi zahvatanja, prečišćavanja i distribucije vode za piće vodovodnom mreţom do mjernog instrumenta korisnika, uključujući i mjerni instrument, odnosno centralni mjerač kod objekata kolektivnog stanovanja;
- Pod odvoĎenjem i prečišćavanjem otpadnih voda podra- zumijevaju se poslovi skupljanja, odvoĎenja i prečišćavanja otpadnih voda od priključka korisnika na zajedničku kanalizacionu
mreţu, odnosno od prvog kontrolnog okna, tretman otpadnih voda u ureĎaju za prečišćavanje, crpljenje, te odvoz i zbrinjavanje fekalija iz septičkih jama;
- Pod snabdijevanjem prirodnim gasom podrazumijevaju se poslovi distribucije prirodnog gasa gasnom mreţom od glavnih mjerno – regulacionih stanica do ureĎaja za mjerenje protoka gasa, uključujući glavne mjerno-regulacione stanice i ureĎaje za mjerenje kod korisnika gasa, odnosno centralni mjerač kod objekata kolektivnog stanovanja;
- Pod snabdijevanjem toplotnom energijom podrazu- mijevaju se poslovi proizvodnje i distribucije pare i tople vode mreţom do podstanice korisnika uključujući i podstanicu, odnosno glavni zaporni ventil koji se nalazi ispred ili u objektu, odnosno centralni mjerač utroška toplotne energije;
- Pod obavljanjem javnog prijevoza putnika podrazumijeva se prijevoz putnika po linijama na području Kantona, osim prijevoza ţeljeznicom koji se ureĎuje posebnim propisom;
- Pod prikupljanjem i odvoţenjem komunalnog otpada iz stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih prostora na deponiju podrazumijeva se prikupljanje, na za to odreĎenim mjestima komunalnog otpada i njegovo odvoţenje na ureĎena odlagališta;
- Pod odlaganjem komunalnog otpada podrazumijeva se obraĎivanje i trajno odlaganje komunalnog otpada na deponiju, otvaranje, saniranje i zatvaranje deponije po posebnim propisima;
- Pod odrţavanjem javnih parking prostora i javnih garaţa podrazumijevaju se poslovi
odrţavanja prostora i objekata u kojima se pruţaju usluge parkiranja i garaţiranja motornih vozila;
- Pod obavljanjem pogrebnih poslova podrazumijeva se preuzimanje, opremanje i prijevoz umrlog lica do objekta mrtvačnice, odnosno groblja;
- Pod trţnicama i pijacama na malo podrazumijevaju se odreĎeni zatvoreni i otvoreni prostori u drţavnoj svojini na kojem se pruţaju usluge obavljanja prometa ţiveţnim namirnicama i drugim proizvodima, te ureĎivanje i odrţavanje ovih prostora;
- Pod odvoĎenjem atmosferskih voda podrazumijeva se odvoĎenje atmosferskih voda sa javno prometnih površina ureĎenom kanalskom mreţom;
- Pod odrţavanjem čistoće na javnim površinama podrazumijeva se čišćenje i pranje asfaltiranih, betonskih, popločanih i zelenih javnih površina, prikupljanje i odvoţenje komunalnih otpadaka sa tih površina, te uklanjanje snijega i leda;
- Pod odrţavanjem javnih površina podrazumijevaju se poslovi ureĎivanja i redovnog
odrţavanja zelenih i rekreativnih površina (javne zelene površine, zelene površine stambenih, odnosno urbanih gradskih cjelina, pješačke staze, zelene površine posebne namjene, ZOO vrtovi, površine za rekreaciju i fizičku kulturu na otvorenom prostoru, zaštitna područja i zaštitni zeleni
pojasevi infrastrukturnih sistema ako nije ureĎeno posebnim propisom, površine uz ureĎenu i
neureĎenu obalu rijeka i jezera ako nije ureĎeno posebnim propisom), javnih saobraćajnih
površina (ulice, kolovozi, pločnici i rigoli, putevi i prilazi, prolazi, trgovi, podvoţnjaci i
nadvoţnjaci, mostovi i stepeništa van zgrade, autobuska i tramvajska stajališta ako nije ureĎeno
posebnim propisom) i drugih površina koje posebnim propisima budu utvrĎene kao javne
površine.
- Pod odrţavanjem grobalja podrazumijeva se upravljanje, odrţavanje i ureĎivanje prostora i objekata (mrtvačnica u sklopu groblja, kapela i sl.) za obavljanje ispraćaja i sahrane umrlih lica;
- Pod odrţavanjem javne rasvjete podrazumijeva se odrţavanje objekata i ureĎaja javne rasvjete kojom se osvjetljavaju prometne i druge javne površine;
- Pod obavljanjem kafilerijskih usluga podrazumijevaju se poslovi stalnog i sigurnog uklanjanja ţivotinja, pasa lutalica, lešina ţivotinja, odreĎenih nejestivih nusproizvoda klanja, konfiskata i valioničkog otpada sa javnih površina i poslovi eutanazije ţivotinja.
- Pod dekorisanjem se podrazumijeva ukrašavanje javnih površina i prostora povodom
drţavnih i vjerskih praznika, odrţavanja kulturnih, zabavnih, sportskih, sajamskih i drugih manifestacija prigodnim ukrasnim rekvizitima;
- Pod odrţavanjem javnih česmi i fontana, javnih kupatila i javnih nuţnika podrazumijeva se ureĎivanje i odrţavanje javnih česmi i fontana, javnih kupatila i javnih nuţnika;
- Pod odrţavanjem javnih satova podrazumijeva se obezbjeĎivanje funkcionisanja javnih satova na javnim površinama i objektima.
Podzakonskim aktima bliţe će se regulisati obavljanje pojedinih komunalnih djelatnosti.
III – NAČELA OBAVLJANJA KOMUNALNIH DJELATNOSTI
Član 5.
Komunalne djelatnosti su od javnog interesa i obavljaju se kao javne sluţbe.
Pod pojmom javnog interesa u komunalnim djelatnostima podrazumijeva se zadovoljavanje onih potreba urbanog civilizacijskog društva koje su nezamjenjiv uslov ţivota i rada graĎana, drţavnih organa i drugih subjekata na području Kantona.
Pod pojmom javne sluţbe u komunalnim djelatnostima podrazumijevaju se komunalne djelatnosti iz člana 3. ovog zakona, koje kao opšte korisne djelatnosti, predstavljaju sistemsku cjelinu organizovanja i vršenja putem drţavnih sluţbi, jedinica lokalne samouprave, te za to posebno organizovanih samostalnih organizacija koje su prihvaćene, podrţavane i kontrolisane od strane drţavne zajednice.
Kanton, Grad, općine, pravna i fizička lica koja obavljaju komunalne djelatnosti, obavezni su na osnovu ovog zakona i posebnih propisa:
- osigurati trajno i kvalitetno obavljanje komunalnih djelatnosti;
- osigurati odrţavanje komunalnih objekata i ureĎaja u stanju funkcionalne sposobnosti;
- poduzimati mjere za očuvanje i zaštitu okoliša;
- osigurati javnost i transparentnost rada.
IV – OBEZBJEĐIVANJE I OBAVLJANJE KOMUNALNIH DJELATNOSTI Član 6.
Obavljanje komunalnih djelatnosti, u skladu sa ovim zakonom u okviru svojih nadleţnosti, obezbjeĎuju Kanton, Grad i općine.
Član 7.
Kanton obezbjeĎuje obavljanje slijedećih komunalnih djelatnosti:
- snabdijevanje pitkom vodom putem centralnog vodovod- nog sistema;
- odvoĎenje i prečišćavanje otpadnih voda putem centra- lnog kanalizacionog sistema;
- snabdijevanje prirodnim gasom putem centralnog gasnog sistema;
- snabdijevanje toplotnom energijom putem centralnog daljinskog sistema zagrijavanja;
- obavljanje javnog prijevoza putnika;
- prikupljanje i odvoz komunalnog otpada iz stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih prostora na deponiju;
- odlaganje komunalnog otpada na glavnu sanitarnu deponiju;
- odrţavanje javnih parking prostora i javnih garaţa;
- trţnice i pijace na malo;
- odvoĎenje atmosferskih voda;
- odrţavanje čistoće na javnim površinama;
- odrţavanje javnih površina;
- odrţavanje grobalja;
- odrţavanje javne rasvjete.
Član 8.
Kanton moţe posebnim propisom povjeriti Gradu i općinama u cijelosti ili djelimično obezbjeĎivanje i obavljanje komunalnih djelatnosti iz člana 7. ovog zakona.
Grad i općine mogu utvrditi i druge djelatnosti lokalnog značaja koje se smatraju komunalnim djelatnostima.
Član 9.
Grad i općine u njegovom sastavu, kao i općine koje nisu u sastavu Grada, u okviru svog samoupravnog djelokruga, obezbjeĎuju obavljanje slijedećih komunalnih djelatnosti:
- snabdijevanje pitkom vodom iz vodovoda lokalnog značaja;
- odvoĎenje i prečišćavanje otpadnih voda kanalizacijom lokalnog značaja, te crpljenje, odvoz, zbrinjavanje fekalija iz septičkih jama;
- snabdijevanje toplotnom energijom van centralnog daljinskog sistema zagrijavanja;
- obavljanje pogrebnih poslova;
- odrţavanje grobalja lokalnog značaja;
- kafilerijske usluge;
- dekorisanje;
- odrţavanje javnih česmi i fontana, javnih kupatila i javnih nuţnika;
- odrţavanje javnih satova.
Grad i općine u njegovom sastavu će posebnim propisom urediti meĎusobne odnose i druga pitanja u cilju obezbjeĎivanja obavljanja komunalnih djelatnosti iz prethodnog stava.
Član 10.
Kanton, Grad i općine, u skladu sa utvrĎenim nadleţnostima u čl. 7., 8. i 9. ovog zakona, obezbjeĎuju obavljanje komunalnih djelatnosti putem:
- javnog preduzeća komunalnih djelatnosti;
- privrednog društva;
Kanton, Grad i općina mogu meĎusobno povjeriti obavljanje komunalnih djelatnosti iz svoje nadleţnosti davaocima komunalnih usluga iz prethodnog stava ovog člana, koje je formirala druga jedinica lokalne samouprave u okviru Kantona ili Kanton.
Član 11.
Jednu komunalnu djelatnost, ako za to postoje tehnološki i ekonomski uslovi, istovremeno moţe obavljati više subjekata koji djeluju posredstvom različitih statusnih i ugovornih oblika, uz saglasnost Kantona, odnosno Grada, odnosno općina u okviru utvrĎenih nadleţnosti u čl. 7., 8. i
- ovog zakona i koordinaciju ministarstva nadleţnog za komunalne djelatnosti Kantona, odnosno gradskih i općinskih sluţbi za komunalne djelatnosti, u skladu sa ovim zakonom.
Član 12.
Koncesioniranje komunalnih djelatnosti obavlja se u skladu sa Zakonom o koncesijama Kantona Sarajevo.
V – USLOVI KOJE MORAJU ISPUNJAVATI DAVAOCI KOMUNALNIH USLUGA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNIH DJELATNOSTI
Član 13.
Davaoci komunalnih usluga iz člana 10. ovog zakona moraju ispunjavati slijedeće uslove:
- da su registrovani za obavljanje komunalnih djelatnosti;
- da posjeduju odgovarajuću opremu i sredstva rada za obavljanje komunalnih djelatnosti;
- da raspolaţu odgovarajućim stručnim kadrovima koji mogu obezbijediti stalno i kvalitetno obavljanje komunalnih djelatnosti;
- da obezbijede vršenje komunalnih djelatnosti u skladu sa odredbama ovog zakona i drugih propisa;
- da cijene komunalnih usluga obrazuju prema prema vaţećim propisima;
- da utvrde normative rada i utroška materijalnih sredstava i omoguće kontrolu istih od strane nadleţnih organa;
- da uspostave tarifni sistem koji će biti osnova za naplatu usluga;
- da kontinuirano rade na podizanju nivoa komunalnih usluga i unapreĎenju komunalnih djelatnosti;
Na osnovu dokaza o ispunjavanju uslova iz prethodnog stava, nadleţni organ za komunalne poslove Kantona, Grada i općine izdaje uvjerenje.
VI – ODNOSI U KOMUNALNIM DJELATNOSTIMA
Član 14.
Davaoci komunalnih usluga duţni su pruţati usluge koje odgovaraju kvalitetom i standardom visini cijene koju korisnici usluga plaćaju za njihovo vršenje.
Vlada Kantona je obavezna utvrditi standarde i usklaĎivati kvalitet i nivo komunalnih usluga u skladu sa visinom cijene.
Član 15.
Korisnik komunalne usluge duţan je platiti cijenu za njeno vršenje u skladu sa članom 14. ovog Zakona.
Član 16.
Korisnik komunalne usluge duţan je platiti utvrĎenu cijenu za pruţenu komunalnu uslugu.
Član 17.
Komunalna usluga ne moţe se uskratiti korisniku osim ako:
- izvrši priključenje na komunalnu mreţu bez prethodno pribavljenog odobrenja nadleţnog organa;
- otpočne sa korištenjem komunalne usluge bez prethodne prijave i davanja potrebnih podataka za evidentiranje obveznika plaćanja kod davaoca usluga;
- koristi uslugu protivno propisima ili ugovoru;
- ne plati iskorištenu komunalnu uslugu u ugovorenom roku;
- neosnovano ometa druge korisnike usluga;
- nenamjenski koristi komunalnu uslugu u vrijeme oteţanog snabdijevanja, odnosno snabdijevanja uz ograničenje potrošnje (redukciju) o čemu je korisnik blagovremeno obaviješten na odgovarajući način;
- bez odobrenja davaoca komunalne usluge izvrši prepravku ili dogradnju na instalacijama komunalne infrastrukture;
- onemogući ulazak radi pregleda zajedničkih i unutrašnjih instalacija ovlaštenom predstavniku davaoca komunalnih usluga, odnosno nadleţnom inspektoru, pod uslovom da to tehničke mogućnosti dozvoljavaju i da se isključenjem ne ugroţavaju drugi korisnici komunalnih usluga;
Po prestanku razloga za uskraćenje komunalne usluge, davaoci komunalnih usluga su duţni da, na zahtjev korisnika komunalne usluge, najkasnije u roku od tri dana od dana podnošenja zahtjeva i plaćenih stvarnih troškova za ponovno uključenje, nastavi pruţanje komunalne usluge korisniku.
Korisnik ne moţe otkazati korištenje komunalne usluge ako to tehničke mogućnosti ne dozvoljavaju, odnosno ako bi se time ugrozio kvalitet korištenja i standard drugih korisnika, te ako bi se time negativno uticalo na okoliš.
Član 18.
Prava i obaveze izmeĎu davaoca i korisnika komunalnih usluga regulisaće se ugovorom, u skladu sa ovim zakonom i posebnim propisima iz člana 4. stav 2. ovog zakona.
Član 19.
Davaoci komunalnih usluga duţni su u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način obavijestiti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji će nastati ili mogu nastati u pruţanju komunalnih usluga najkasnije jedan dan prije očekivanog prekida u pruţanju tih usluga.
Član 20.
- slučaju nastupanja neplaniranih ili neočekivanih poremećaja ili prekida u pruţanju komunalnih usluga, odnosno obavljanju komunalnih djelatnosti, davaoci komunalnih usluga duţni su odmah o tome na adekvatan način obavijestiti nadleţni organ za komunalne poslove Kantona, Grada, odnosno općine i istovremeno preduzeti mjere za otklanjanje uzroka poremećaja ili prekida.
Nadleţni organ za komunalne poslove Kantona, Grada, odnosno općine, po prijemu obavještenja iz prethodnog stava, odnosno po utvrĎivanju poremećaja ili prekida u pruţanju komunalnih usluga, duţan je odmah da:
- odredi red prvenstva i način pruţanja usluga onim korisnicima kod kojih bi usljed prekida nastala opasnost po ţivot i rad graĎana ili rad pravnih i fizičkih lica ili bi nastala značajna, odnosno nenadoknadiva šteta;
- naredi mjere za hitnu zaštitu komunalnih objekata i druge imovine koja je ugroţena;
- preduzme mjere za otklanjanje nastalih posljedica i druge potrebne mjere za obavljanje komunalnih djelatnosti;
- utvrdi razloge i eventualnu odgovornost za poremećaj, odnosno prekid vršenja djelatnosti i učinjenu štetu.
VII – SREDSTVA ZA OBAVLJANJE KOMUNALNIH DJELATNOSTI Član 21.
Sredstva za obavljanje komunalnih djelatnosti obezbjeĎuju se iz:
- cijene za komunalne usluge iz segmenta individualne komunalne potrošnje;
- cijene za komunalne usluge iz segmenta zajedničke komunalne potrošnje;
- budţeta Kantona i općine;
- drugih izvora po posebnim propisima.
Cijena za komunalne usluge
Član 22.
Iz cijene komunalne usluge iz segmenta individualne komunalne potrošnje obezbjeĎuju se sredstva za obavljanje slijedećih komunalnih djelatnosti:
- snabdijevanje pitkom vodom;
- odvoĎenje i prečišćavanje otpadnih voda;
- snabdijevanje prirodnim gasom;
- snabdijevanje toplotnom energijom;
- obavljanje javnog prijevoza putnika;
- prikupljanje i odvoz komunalnog otpada iz stambenih i poslovnih zgrada i poslovnih prostora na deponiju;
- odlaganje komunalnog otpada;
- odrţavanje javnih parking prostora i javnih garaţa;
- obavljanje pogrebnih poslova;
- trţnice i pijace na malo.
Iz cijena komunalne usluge iz segmenta zajedničke komu- nalne potrošnje obezbjeĎuju se sredstva za obavljanje slijedećih komunalnih djelatnosti:
- odvoĎenje atmosferskih voda;
- odrţavanje čistoće na javnim površinama;
- odrţavanje javnih površina;
- odrţavanje grobalja;
- odrţavanje (uključujući utrošak električne energije) javne rasvjete;
- obavljanje kafilerijskih usluga;
- dekorisanje;
- odrţavanje javnih česmi i fontana, javnih kupatila i javnih nuţnika;
- odrţavanje javnih satova.
Član 23.
Visinu cijene i način plaćanja komunalne usluge predlaţe davalac komunalne usluge, na temelju detaljne kalkulacije, a u skladu sa odredbama člana 15.
Cijena komunalne usluge sadrţi sve troškove tekućeg odrţavanja i funkcionisanja komunalnog sistema na koji se odnosi, te troškove nabavke novih stalnih sredstava davaoca komunalne usluge prema članu 36. stav 2. tačka 1. i stavu 3. ovog zakona.
U cijenu komunalne usluge uključena je amortizacija, koja se sastoji iz amortizacije stalnih sredstava davaoca komunalne usluge i amortizacije stalnih sredstava infrastrukturnog komunal-nog sistema, odnosno dobara u općoj upotrebi.
Davalac komunalne usluge amortizaciju koristi za obnavljanje stalnih sredstava, a dio amortizacije stalnih sredstava infrastrukturnog komunalnog sistema, odnosno dobara u općoj upotrebi prema programu na koji saglasnost daje Vlada Kantona, gradsko odnosno općinsko vijeće u skladu sa nadleţnostima iz čl. 7., 8. i 9. ovog zakona.
Validnost kalkulacije i konačan prijedlog visine cijene komunalnih usluga utvrĎuje neovisno
stručno tijelo Vlade Kantona, Grada odnosno općine, a stvarnu cijenu komunalnih usluga
odreĎuje i usvaja Vlada Kantona, gradsko odnosno općinsko vijeće, u skladu sa nadleţnostima iz
čl. 7., 8. i 9. ovog zakona.
Ukoliko se cijena usluge utvrdi u niţem iznosu od stvarne cijene koštanja, razliku sredstava će nadoknaditi Kanton, Grad, odnosno općina.
Cijena komunalne usluge za pruţenu komunalnu uslugu plaća se davaocu komunalne usluge.
Član 24.
Obveznik plaćanja cijene komunalne usluge za pruţenu komunalnu uslugu je vlasnik nekretnine ili korisnik kada je to vlasnik ugovorom ovjerenim od nadleţne poreske uprave prenio na korisnika, odnosno upravitelj zgrade, ako je vlasnik, odnosno korisnik nekretnine to pravo prenio na njih.
Kupovina objekta, odnosno prijenos vlasništva objekta se ne moţe ostvariti bez prethodno izmirenih obaveza komunalnih usluga koje je napravio prodavač, odnosno vlasnik objekta.
Komunalna naknada
Član 25.
Za pokrivanje cijena iz segmenta zajedničke komunalne potrošnje, kao izvor sredstava uvodi se komunalna naknada.
Član 26.
Komunalnu naknadu plaćaju, u naseljima sa ureĎenim graĎevinskim zemljištem, vlasnik stambenog, proizvodnog i poslovnog prostora, te graĎevinskog zemljišta ili korisnik kada je to vlasnik ugovorom ovjerenim od nadleţne poreske uprave prenio na korisnika.
Naseljima sa ureĎenim graĎevinskim zemljištem, prema stavu 1. ovog člana, smatraju se naselja opremljena najmanje pristupnom cestom, objektima za snabdijevanje električnom energijom i snabdijevanje vodom i odvoĎenje otpadnih voda prema mjesnim prilikama.
Obaveza plaćanja komunalne naknade nastaje prvog dana slijedećeg mjeseca od početka korištenja objekta ili prostora.
Član 27.
Komunalna naknada je javni prihod Kantona, Grada i općine, a u skladu sa utvrĎenim nadleţnostima u čl. 7., 8. i 9. ovog zakona.
Osnove i mjerila za odreĎivanje komunalne naknade
Član 28.
Komunalna naknada utvrĎuje se u zavisnosti od stepena opremljenosti naselja objektima i ureĎajima komunalne infrastrukture, razvijenosti javnog prevoza putnika, namjene objekta, odnosno prostora i pripadnosti graĎevine, odnosno korisne površine te graĎevine u odreĎenoj zoni graĎevinskog zemljišta.
Član 29.
Komunalna naknada odreĎuje se za stambeni, proizvodni i prostor za druge privredne djelatnosti prema jedinici mjere izgraĎene korisne površine (m2), a za otvoreni prostor – skladišta, stovarišta, pijace kao i za drugi otvoreni prostor koji neposredno sluţi za obavljanje djelatnosti, prema jedinici mjere /m2/ graĎevinskog zemljišta.
Korisna površina stambenog, proizvodnog i prostora za drugu privrednu djelatnost izračunava se u skladu sa posebnim propisima.
Član 30.
Komunalna naknada utvrĎuje se po jedinici mjere, na osnovu broja bodova i u zavisnosti od zone graĎevinskog zemljišta u kojoj se objekat nalazi, što je utvrĎeno posebnim propisima koji ureĎuju graĎevinsko zemljište.
Član 31.
Broj bodova za izračunavanje komunalne naknade po zonama za stambeni, proizvodni i prostor za druge privredne djelatnosti iznosi po m2:
Stambeni | Proizvodni | Prostor za | |||||||
druge privredne | |||||||||
R.b. | Zona | prostor | prostor | ||||||
djelatnosti | |||||||||
Broj bodova /m2 | |||||||||
1. | I zona | 28 | 56 | 84 | |||||
2. | II zona | 20 | 40 | 60 | |||||
3. | III zona | 13 | 20 | 32 | |||||
4. | IV zona | 8 | 12 | 20 | |||||
5. | V zona | 4 | 6 | 10 | |||||
6. | VI zona | 2 | 3 | 5 | |||||
Broj bodova za garaţni prostor i vikend objekte jednak je broju bodova za stambeni prostor.
Za stambeni i garaţni prostor, kao i vikend objekte koji se koriste za druge namjene, broj bodova odreĎuje se prema mjerilima za tu vrstu prostora za onaj dio korisne površine koji se za tu svrhu koristi.
Član 32.
Broj bodova utvrĎen za stambeni prostor, primjenjuje se i za poslovni prostor javnih ustanova u kojem se obavljaju djelatnosti javnog karaktera i to:
- zdravstvo;
- obrazovanje, vaspitanje, nauka, kultura, umjetnost;
- fizička kultura i sport;
- socijalna zaštita;
- Ďački i studentski standard;
- smještaj starih, iznemoglih i nezbrinutih lica;
- rijetki zanati;
- komunalni poslovi,
- vojni objekti,
kao i prostori u kojima se obavlja osnovna djelatnost humanitarnih organizacija, boračkih organizacija, organizacija lica sa posebnim potrebama, vjerskih zajednica, organizacija za profesionalnu rehabilitaciju, osposobljavanje i zapošljavanje invalidnih lica.
Član 33.
Mjesečni iznos komunalne naknade za sve obveznike izračunava se mnoţenjem pripadajućeg broja bodova sa vrijedošću boda i korisnom površinom objekta, odnosno površinom zemljišta koje neposredno sluţi za obavljanje proizvodnje i pruţanje usluga.
Član 34.
Vrijednost boda komunalne naknade utvrĎuje Vlada Kantona na osnovu programa finansiranja komunalnih djelatnosti navedenih u članu 20. stav 2. ovog zakona.
Vrijednost boda komunalne naknade utvrĎuje se posebnom odlukom najkasnije do 31. decembra tekuće za narednu godinu.
Ako se vrijednost boda komunalne naknade ne utvrdi do roka iz prethodnog stava, visina komunalne naknade ostaje nepromijenjena.
Program iz stava 1. ovog člana sadrţi: obim i kvalitet odrţavanja pojedinih komunalnih objekata i ureĎaja i obavljanja komunalnih usluga iz člana 20. stav 2. ovog zakona, visinu potrebnih sredstava za realizaciju programa i raspored sredstava za svaku djelatnost posebno i po namjenama, kao i mjere za sprovoĎenje programa.
Kanton će iz prikupljenih sredstava komunalne naknade sukcesivno doznačavati Gradu i
općinama sredstva za finansiranje komunalnih djelatnosti u nadleţnosti Grada i općine, saglasno čl. 8. i 9. tač. 5., 6., 7., 8. i 9. ovog zakona.
Član 35.
Obaveza i način plaćanja komunalne naknade za svakog pojedinog obveznika, utvrĎuje se rješenjem koje donosi ministarstvo Kantona nadleţno za komunalne poslove.
Za poslove iz stava 1. ovog člana, kao i voĎenje aţurne baze podataka o obveznicima komunalne naknade, Kanton moţe ovlastiti drugo pravno lice.
Član 36.
Protiv rješenja iz prethodnog člana ovog zakona, u drugom stepenu rješava Komisija koju obrazuje Vlada Kantona posebnim aktom.
Budţet
Član 37.
Sredstva za finansiranje obavljanja komunalnih djelatnosti iz člana 20. ovog zakona obezbjeĎuju se u Budţetu Kantona, Grada, odnosno općine samo izuzetno, u slučajevima kada je cijena komunalne usluge utvrĎena u niţem iznosu od stvarne cijene koštanja, kada zbog nedostatka sredstava postoji opasnost od prekida redovnog obavljanja komunalnih djelatnosti, a koji moţe dovesti do trajnijeg nevršenja ili do bitnog odstupanja od programa vršenja komunalnih djelatnosti, a što moţe dovesti do štetnih posljedica.
VIII – FINANSIRANJE GRAĐENJA
Član 38.
GraĎenje objekata i ureĎaja komunalne infrastrukture finansira se iz:
- naknada koje se naplaćuju iz osnova propisa o prostornom ureĎenju i graĎevinskom zemljištu,
- budţeta Kantona, Grada ili općine,
- donacija,
- drugih izvora utvrĎenih posebnim propisima.
Nabavka stalnih sredstava davaoca komunalnih usluga za obavljanje komunalnih djelatnosti finansira se iz:
- cijene komunalne usluge (iz segmenta individualne i zajedničke komunalne potrošnje)
- budţeta Kantona, Grada ili općine,
- donacija,
- drugih izvora utvrĎenih posebnim propisima.
Vlada Kantona, Grad, odnosno općine, u skladu sa planiranim sredstvima i izvorima sredstava iz st. 1. i 2. ovog člana, donosi program izgradnje objekata i ureĎaja komunalne infrastrukture, te program nabavke stalnih sredstava davaoca komunalnih usluga.
Priključenje graĎevine
Član 39.
Vlasnik graĎevine duţan je priključiti svoju graĎevinu na komunalnu infrastrukturu pod uslovima utvrĎenim propisima koji regulišu oblast prostornog ureĎenja i graĎenja, kao i drugim propisima.
Član 40.
Vlasnik graĎevine plaća troškove priključenja na komunalnu infrastrukturu davaocu komunalne usluge koji izvodi priključenje graĎevine.
U troškove iz stava 1. ovog člana uključena je i vrijednost mjernog instrumenta, odnosno vrijednost centralnog mjerača za objekte kolektivnog stanovanja, koji se unosi u stalna sredstva davaoca komunalne usluge.
Član 41.
Pojedinačni mjerni ureĎaj za stambenu jedinicu u okviru stambenog objekta kolektivnog stanovanja spada u opremu stambene jedinice, a njegovu nabavku, ugradnju, troškove eksploatacije i funkcionisanja snosi vlasnik stambene jedinice.
Vlasnik stambene jedinice iz prethodnog stava, prilikom nabavke, ugradnje, eksploatacije i funkcionisanja mjernog ureĎaja duţan je da se pridrţava tehničkih normativa i standarda i uputstava davaoca komunalne usluge.
Vlasnik stambene jedinice u okviru stambenog objekta moţe odrţavanje mjernog ureĎaja iz stava 1. ovog člana povjeriti davaocu komunalne usluge ili upravitelju zgrade uz odgovarajuću naknadu prema ovjerenom cjenovniku od strane nadleţnog organa iz člana 21. stav 4., o čemu će se zaključiti poseban ugovor.
IX – NADZOR
Član 42.
Nadzor nad provoĎenjem odredaba ovog zakona vrši ministarstvo nadleţno za komunalne poslove Kantona.
Član 43.
Inspekcijski nadzor nad provoĎenjem odredaba ovog zakona i posebnih propisa iz člana 4. stav
- ovog zakona vrši komunalni inspektor Kantona, Grada, odnosno općine, svaki u okviru svoje nadleţnosti.
U vršenju inspekcijskog nadzora, kantonalni komunalni inspektor obavlja poslove iz oblasti komunalnih djelatnosti utvrĎenih u članu 7. ovog zakona.
Za poslove iz oblasti komunalnih djelatnosti utvrĎenih u članu 9. ovog zakona inspekcijski nadzor vrši gradski, odnosno općinski komunalni inspektor.
Komunalnom inspektoru u vršenju inspekcijskog nadzora nad provoĎenjem ovog zakona i posebnih propisa iz člana 4. stav 2. ovog zakona pomaţe komunalni redar u skladu sa posebnim propisima.
Član 44.
Za komunalnog inspektora iz člana 41. stav 1. ovog zakona, moţe biti postavljeno lice koje pored općih uslova propisanih zakonom ispunjava i posebne uslove: da ima odgovarajuću visoku stručnu spremu, poloţen stručni upravni ispit i tri godine radnog staţa.
Za komunalnog redara moţe biti postavljeno lice koje pored općih uslova propisanih zakonom ispunjava i posebne uslove: da ima odgovarajuću višu ili srednju školsku spremu, poloţen stručni upravni ispit i šest mjeseci radnog staţa.
Član 45.
Komunalni inspektor rješenjem nareĎuje izvršenje odreĎenih mjera i odreĎuje rok za njihovo izvršenje u skladu sa ovim zakonom i posebnim propisima.
Ţalba protiv rješenja komunalnog inspektora ne odlaţe izvršenje rješenja.
Član 46.
Protiv upravnih akata kantonalnog komunalnog inspektora, u drugom stepenu rješava ministar nadleţan za komunalne poslove.
Protiv upravnih akata gradskog i općinskog komunalnog inspektora, u drugom stepenu rješava ministarstvo nadleţno za komunalne poslove Kantona.
X – KAZNENE ODREDBE
Član 47.
Novčanom kaznom od 1.000,00 KM do 8.000,00 KM kazniće se za prekršaj davalac komunalne usluge:
- ako u sredstvima javnog informisanja ili na drugi pogodan način blagovremeno ne obavijesti korisnike komunalnih usluga o planiranim ili očekivanim smetnjama i prekidima koji mogu nastati u pruţanju komunalnih usluga (član 14);
- ako se ne pridrţava obaveza utvrĎenih u članu 15. stav 1. ovog zakona;
- ako uskrati komunalnu uslugu korisniku izuzev slučajeva utvrĎenih u članu 17. stav 1. ovog zakona;
- ako po prestanku razloga za uskraćenje komunalne usluge ne nastavi pruţanje komunalne usluge u roku utvrĎenom u članu 17. stav 2. ovog zakona;
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice davaoca komunalne usluge novčanom kaznom od 500,00 KM do 1.500,00 KM.
Član 48.
Novčanom kaznom od 3.000,00 KM do 5.000,00 KM kazniće se za prekršaj davalac komunalne usluge:
- ako se ne pridrţava odredaba utvrĎenih u članu 5. ovog zakona;
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice davaoca komunalne usluge novčanom kaznom do 1.000,00 KM.
Član 49.
Novčanom kaznom od 3.000,00 KM do 5.000,00 KM kazniće se za prekršaj davalac komunalne usluge i upravitelj zgrade i pravno lice korisnik komunalne usluge:
- ako se ne pridrţava odredaba utvrĎenih u članu 18. ovog zakona;
- ako se ne pridrţava odredaba utvrĎenih u članu 39. ovog zakona.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice davaoca komunalne usluge, upravitelja zgrade i pravnog lica korisnika komunalne usluge novčanom kaznom do 1.000,00 KM.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i pojedinac korisnik komunalne usluge novčanom kaznom do 800,00 KM.
Član 50.
Novčanom kaznom od 3.000,00 KM do 8.000,00 KM kazniće se za prekršaj pravno lice kao korisnik komunalne usluge:
- ako izvrši neovlašteno priključenje na komunalnu infrastrukturu;
- ako neovlašteno interveniše na komunalnoj infrastrukturi;
- ako neovlašteno koristi komunalne usluge;
- ako svojim radnjama onemogući nesmetano korištenje komunalne usluge u zgradi;
- ako spriječi davaoca komunalne usluge da interveniše na komunalnoj infrastrukturi i postrojenjima i time ugrozi korištenje komunalne usluge ostalim korisnicima;
- ako spriječi ulazak radi pregleda zajedničkih i unutrašnjih instalacija ovlaštenom predstavniku davaoca komunalnih usluga, upravitelju zgrade, odnosno nadleţnom inspektoru;
- ako oštećuje, odnosno uništava osnovna sredstva, postrojenja i drugu komunalnu opremu i na taj način nepovoljno utiče na normalno pruţanje komunalnih usluga ostalim korisnicima, odnosno na sam kvalitet tih usluga.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i odgovorno lice pravnog lica novčanom kaznom od 500,00 KM do 1.500,00 KM.
Za prekršaj iz stava 1. ovog člana kazniće se i pojedinac korisnik komunalne usluge novčanom kaznom do 800,00 KM.
XI – PRELAZNE I ZAVRŠNE ODREDBE
Član 51.
Kanton, Grad i općine su duţni u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovog zakona, obezbijediti obavljanje komunalnih djelatnosti kroz oblike organizovanja, saglasno odredbama ovog zakona.
Član 52.
Vlada Kantona će u roku od dvije godine od dana stupanja na snagu ovog zakona, donijeti podzakonske akte iz člana 4. stav 2. ovog zakona.
Član 53.
Kantonalno ministarstvo nadleţno za komunalne poslove, odnosno pravno lice koje Kanton ovlasti, duţno je da uspostavi evidenciju obveznika plaćanja komunalne naknade, rješenjem utvrdi obavezu plaćanja ove naknade za obveznike i stvori organizacione i druge uslove za naplatu u roku od jedne godine od dana stupanja na snagu ovog zakona.
Član 54.
Danom stupanja na snagu ovog zakona, na području Kantona prestaje primjena Zakona o komunalnim djelatnostima (“Sluţbeni list SRBiH”, broj 20/90) i prestaje da vaţi Odluka o komunalnim djelatnostima (“Sluţbene novine Grada Sarajeva”, broj 21/90).
Drugi propisi Kantona, koji regulišu komunalne djelatnosti, ostaju na snazi ukoliko nisu u suprotnosti sa odredbama ovog zakona do donošenja propisa iz člana 49.
Član 55.
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Sluţbenim novinama Kantona Sarajevo”.
Broj 01-02-27873/04
- decembra 2004. godine Sarajevo
Predsjedavajuća
Skupštine Kantona Sarajevo
Meliha Alić, s. r.
ADVOKATSKA KANCELARIJA HRVAČIĆ