Službene novine Federacije BiH, br. 8/05
ZAKON
O JAVNIM PODUZEĆIMA U FEDERACIJI
BOSNE I HERCEGOVINE
- Predmet Zakona i definicije
Članak 1.
Ovim se Zakonom ure|uju odre|ena pitanja upravljanja i poslovanja u javnim poduze}ima.
^lanak 2.
- Javno poduze}e, u smislu ovoga Zakona, je poduze}e (pravna osoba upisana u sudski registar kao gospodarsko dru{tvo, odnosno javno poduze}e definirano kao takvo posebnim propisom) koje obavlja djelatnosti od javnoga dru{tvenoga interesa (energetika, komunikacije, komunalne djelatnosti, upravljanje javnim dobrima i druge djelatnosti od javnoga dru{tvenoga interesa) koje upo{ljava najmanje 50 djelatnika, kao i poduze}e u kome op}ina, grad, kanton ili Federacija Bosne i Hercegovine ima udio u vlasni{tvu u iznosu od najmanje 50% plus jedna dionica, odnosno udio neovisno o tome kojom se djelatno{}u bavi.
- Djelatnosti od javnoga dru{tvenoga interesa utvr|uju op}ina, kanton i Federacija Bosne i Hercegovine, svatko u okviru svojih nadle`nosti.
^lanak 3.
Javna poduze}a iz ~lanka 2. ovoga Zakona mogu se organizirati u obliku dioni~koga dru{tva ili dru{tva s ograni-~enom odgovorno{}u.
^lanak 4.
U ovome Zakonu primjenjuju se sljede}e definicije:
“poslovne tajne” uklju~uju sve informacije koje se odnose na poslovanje javnoga poduze}a koje mogu biti od koristi za konkurente, kako su primjerice: proizvodni proces, in`enjerski i tehni~ki projekti i nacrti, specifikacije proizvoda, liste klijenata, poslovna strategija te informacije u svezi s financijama, prodajom i promid`bom;
“interna kontrola” je postupak koga provode nadzorni odbor, uprava i uposlenici s ciljem pru`anja prihvatljiva jamstva glede postizanja ciljeva u sljede}im kategorijama: u~inkovitost i ekonomi~nost postupaka, pouzdanost financijskog izvje{}ivanja i postupanje sukladno zakonima i propisima koji su na snazi;
“postupak nabavke” je odgovaraju}i postupak za dodjelu ugovora dobavlja~u, sukladno vrijede}im propisima o nabavci;
“povezana osoba” je svaki uposlenik javnoga poduze}a, uklju~uju}i i pojedince i zastupnike koje javno poduze}e imenuje za obavljanje odre|enih djelatnosti, svaki ~lan nadzornoga odbora i odbora za reviziju, svako javno poduze}e ili pojedinac u ~ijem je posrednom ili neposrednom vlasni{tvu najmanje 10% od ukupnoga iznosa glasa~kih prava javnoga poduze}a;
“odgovorna osoba” je svaka osoba kojoj se zakonom ili statutom javnoga poduze}a dodjeljuje nadle`nost za konkretan posao ili zadatak, odnosno svaka osoba za koju se s razlogom mo`e kazati da takva nadle`nost potpada pod odredbe njezina ugovora o radu ili u djelokrug njezinih poslova u javnome poduze}u;
“revidiranje” je analiziranje izvje{}a ili situacije te u roku od 15 dana podno{enje prijedloga relevantnih pisanih korektivnih strategija upravi, radi otklanjanja mogu}ih i stvarnih nezakonitosti, neu~inkovitosti, gubitaka i izdataka;
“nadziranje ili nadzor” je detaljno i sustavno nadgledanje izvr{enja bilo kojega posla ili zada}e odgovorne osobe ili druge djelatosti javnoga poduze}a. Cilj je nadzora otkriti i nadle`nim tijelima prijaviti mogu}u prijevaru ili drugo nezakonito djelovanje, te pokrenuti postupak za stegovnim ka`njavanjem i otpu{tanjem odgovornih osoba koje su po~inile prekr{aj u svezi s tim zada}ama i poslovima;
“neraspore|ene pri~uve” su ra~un dioni~ke premije, pri~uva iz otkupa kapitala i svaka pri~uva ~ija je raspodjela javnome poduze}u zabranjena iz drugih razloga, primjerice – na temelju posebnoga zakona koji se primjenjuje na dru{tva te vrste ili uvjetima iz statuta javnoga poduze}a.
- Upravljanje
^lanak 5.
Tijela javnoga poduze}a su:
- skup{tina,
- nadzorni odbor,
- uprava (menad`ment), kao organi upravljanja i
- odbor za reviziju.
2.1. Skup{tina
^lanak 6.
- Pored odluka utvr|enih Zakonom o gospodarskim dru{tvima (“Slu`bene novine Federacije BiH”, br. 23/99, 45/00, 2/02, 6/02 i 29/03) skup{tina donosi odluke i o sljede}emu:
- poslovniku ili poslovnicama, na temelju prijedloga nadzornoga odbora;
- eti~nome kodeksu, na temelju prijedloga nadzornoga odbora;
- planu poslovanja, odnosno revidiranom planu poslovanja prema ~lanku 23.
- Skup{tina podnosi op}inskom vije}u, skup{tini kantona, odnosno Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine izvje{}a o radu i poslovanju javnih poduze}a najmanje jednom godi{nje.
2.2. Nadzorni odbor
^lanak 7.
Prilikom imenovanja ~lanova nadzornoga odbora primje- njivat }e se odredbe Zakona o ministarskim, vladinim i drugim imenovanjima Federacije Bosne i Hercegovine (“Slu`bene novine Federacije BiH”, broj 34/03) i odredbe Zakona o sukobu interesa u institucijama vlasti Bosne i Hercegovine (“Slu`beni glasnik BiH”, broj 13/02).
^lanak 8.
Pored nadle`nosti utvr|enih u Zakonu o gospodarskim dru{tvima, nadzorni odbor ima i sljede}e nadle`nosti:
- nadzire rad uprave;
- priprema poslovnike i predla`e ih skup{tini;
- priprema eti~ni kodeks i predla`e ga skup{tini;
- odabire kandidate odbora za reviziju i podnosi prijedlog za njegovo imenovanje skup{tini;
- razmatra provedbeni propis za postupak nabavke i nadzire njegovu provedbu;
- daje mi{ljenje skup{tini o prijedlogu uprave za raspodjelu profita;
- imenuje i razrje{uje ~lanove uprave, sukladno postupcima utvr|enim u poslovniku, odnosno poslovnicima te vrijede}im propisima;
- daje ovlasti za djelatnosti koje su ograni~ene na temelju odredaba ovoga Zakona;
- daje upute ravnatelju za provedbu o~evida u svezi s uo~enim nepravilnostima.
^lanak 9.
- Nadzorni odbor sastoji se od najmanje tri ~lana.
- Jedno mjesto u nadzornome odboru pripada kandidatu s najve}im brojem glasova iz skup{tine, kojega su kandidirali dioni~ari s najmanje 5% dionica s pravom glasa.
^lanak 10.
- Obavljanje neposrednoga nadzora nad provedbom pojedinih odredaba iz ~lanka 19. ovoga Zakona, predsjednik nadzornoga odbora mo`e povjeriti jednom od ~lanova toga tijela.
- U slu~aju iz stavka 1. ovoga ~lanka, predsjednik nadzornoga odbora je solidarno odgovoran s ~lanom nadzornoga odbora kojemu je povjerena takva zada}a za izvr{enje te zada}e.
2.3. Uprava
^lanak 11.
Pored nadle`nosti utvr|enih u Zakonu o gospodarskim dru{tvima uprava je nadle`na i za:
- izvje{}ivanje nadzornoga odbora na zahtjev nadzornoga odbora;
- provedbu eti~noga kodeksa;
- izradu i nadziranje realiziranja planova poslovanja;
- izradu provedbenih propisa za postupak nabavki i provedbu vrijede}ih zakona i propisa o postupku nabavki;
- pripremu prijedloga o raspodjeli profita;
- upo{ljavanje i otpu{tanje uposlenika, sukladno postupcima utvr|enim u poslovniku ili poslovnicima te vrijede}im zakonima.
^lanak 12.
Upravu bira nadzorni odbor ve}inom glasova, na temelju javnoga natje~aja, iz reda kandidata koji po menad`erskim znanjima najbolje odgovaraju obavljanju operativnih i poslovnih potreba javnoga poduze}a. U upravu ne mogu biti imenovane osobe koje obna{aju du`nost u politi~kim strankama.
^lanak 13.
- Ravnatelj i izvr{ni ravnatelji javnoga poduze}a podlije`u du`nostima, odgovornostima i ograni~enjima koja su utvr|ena ovim Zakonom.
- Obavljanje neposrednoga nadzora nad provedbom pojedinih odredaba iz ~lanka 19. ovoga Zakona, ravnatelj mo`e povjeriti izvr{nome ravnatelju.
- U slu~aju iz stavka 2. ovoga ~lanka, ravnatelj je solidarno odgovoran s izvr{nim ravnateljem za izvr{enje povjerene zada}e.
2.4. Op}e du`nosti
^lanak 14.
Sukob interesa
- Povezana osoba du`na je izbjegavati stvarne ili o~ite sukobe interesa s javnim poduze}em u osobnim ili profesi- onalnim odnosima.
- Sukob interesa se javlja kada osobni, odnosno profesionalni, interes povezane osobe onemogu}uje, eventualno mo`e onemogu}iti ili interes, ili poslovanje javnoga poduze}a ili sposobnost povezane osobe da ispunjuje svoje obveze i odgovornosti.
- Povezana osoba du`na je omogu}iti uvid upravi ili nadzornome odboru ili drugome nadzornome tijelu u sve transakcije ili odnose za koje povezana osoba opravdano o~ekuje da bi mogle dovesti do stvarnoga ili o~itoga sukoba interesa s javnim poduze}em.
- Javnome poduze}u, prilikom poslovanja, nije dopu{teno povezanim osobama nuditi povoljnije uvjete od onih koje nudi drugim osobama koje nisu povezane s javnim poduze}em. U smislu odredbe ovoga stavka, slijede}e osobe se smatraju povezanim osobama:
- ~lanovi u`e obitelji povezanih osoba do tre}ega stupnja krvnoga srodstva ili tazbine, odnosno osobe koje `ive u istome ku}anstvu s povezanim osobama;
- pravne osobe koje raspola`u glasa~kim pravima u javnom poduze}u;
- pravne osobe u kojim javno poduze}e ima udio od najmanje 10% od ukupnog iznosa glasa~kih prava;
- pravne osobe u kojima javno poduze}e ima najmanje 10% dionica s pravom glasa;
- pravne osobe u kojima je povezana osoba, ili ~lanovi u`e obitelji, ~lan nadzornoga odbora ili uprave.
- Ako bilo koja povezana osoba zna ili je morala znati da je koja druga povezana osoba djelovala u suprotnosti s odredbama ovoga ~lanka, ta je povezana osoba o tome du`na odmah obavijestiti upravu i nadzorni odbor ili drugo nadzorno tijelo i ostala nadle`na tijela.
- Povezanoj osobi nije dopu{teno odavanje poslovne tajne javnoga poduze}a.
^lanak 15.
Stru~ne sposobnosti i savjesno postupanje
Povezane osobe javnoga poduze}a du`ne su obavljati svoje du`nosti, izvr{avati svoje obveze uz du`nu pa`nju, stru~no i savjesno.
^lanak 16.
Za{tita imovine javnoga poduze}a
U ispunjenju svojih obveza i odgovornosti, nadzorni odbor i uprava du`ni su poticati na odgovorno kori{tenje i nadziranje imovine i resursa javnoga poduze}a.
^lanak 17.
Postupanje sukladno zakonima, propisima i smjernicama
- U izvr{avanju svojih obveza i odgovornosti, nadzorni odbor i uprava du`ni su aktivno sudjelovati u nadzoru provedbe vrijede}ih zakona, pravilnika i drugih propisa u javnome poduze}u.
- Nadzorni odbor i uprava du`ni su poduzimati radnje da javno poduze}e unapre|uje eti~no pona{anje i poti~e uposlenike na prijavu o nezakonitom ili neeti~nom pona{anju pojedinih uposlenika javnoga poduze}a.
^lanak 18.
Prijava protupravnoga pona{anja
Ako bilo koja povezana osoba do|e do saznanja o bilo kojoj informaciji za koju dr`i da je dokaz o materijalnome kr{enju zakona, pravilnika, smjernica ili propisa koji se odnose na javno poduze}e, ta je povezana osoba du`na ukazati na tu informaciju nadzornome odboru, skup{tini, ravnatelju i drugim nadle`nim tijelima.
- Postupci (interna kontrola)
^lanak 19.
(1) Du`nost i odgovornost nadzornoga odbora je osigurati:
- dono{enje jednoga ili vi{e poslovnika kojima se utvr|uju operacijska i funkcionalna stanovi{ta rada nadzornoga odbora i uprave, sukladno Zakonu o gospodarskim dru{tvima i ovome Zakonu, statutu i eti~nome kodeksu;
- prethodno razmatranje uz potvrdu zakonitosti poslovnika od strane kvalificiranih osoba iz pravne struke;
- da akti javnoga poduze}a sadr`e detaljne odredbe o stegovnom postupku i pravi~nom postupku smjene odgovornih osoba;
- da akti javnoga poduze}a sadr`e odredbe o trajnome isklju~enju s posla iz javnoga poduze}a na razdoblje od najmanje dvije godine za osobe koje su smijenjene na na~in opisan u ovome Zakonu, uklju~uju}i i du`nost uprave da za tu svrhu vodi odgovaraju}e kadrovske evidencije;
- utvr|ivanje stimulativnih mjera za pobolj{anje i vrednovanje u okviru javnoga poduze}a.
- Uprava i nadzorni odbor du`ni su i odgovorni za strogo po{tivanje poslovnika i drugih akata i dosljednu provedbu zakona.
^lanak 20.
Eti~ni kodeks
- Nadzorni je odbor du`an i odgovoran, u suradnji s odborom za reviziju, pripremiti eti~ni kodeks.
- Eti~ni kodeks }e, kao prijeko potrebni minimum, sadr`avati slijede}e obvezne odredbe:
- zabrane glede sukoba interesa, sukladno ~lanku 14. ovoga Zakona;
- zabrane odavanja poslovnih tajni, sukladno ~lanku 14. stavak 4. ovoga Zakona;
- zabrane glede konkurencije, sukladno ~lanku 33. Zakona o gospodarskim dru{tvima;
- zabrane glede kredita, sukladno ~lanku 41. ovoga Zakona;
- izjavu kojom se propisuju du`nosti utvr|ene ~l. 15, 16, 17. i 18. ovoga Zakona.
- Nadzorni odbor ne mo`e prenositi nadle`nost iz stavka 2. ovoga ~lanka na drugo tijelo. ^lanak 21.
(1) Uprava je du`na i odgovorna:
- za dosljednu provedbu eti~noga kodeksa u javnome poduze}u,
- osigurati da sve odgovorne osobe postupaju sukladno eti~nome kodeksu, tako {to }e se protiv osoba koje kr{e navedeni kodeks provesti stegovni postupak.
- Uprava mo`e na jednog ili vi{e svojih ~lanova prenijeti svaku od navedenih du`nosti, uz jednoglasnu pisanu suglasnost nadzornoga odbora, ali }e uprava i dalje biti odgovorna za obavljanje svake od prenijetih du`nosti.
^lanak 22.
Plan poslovanja
Koriste}i se vrijede}im ra~unovodstvenim standardima u Bosni i Hercegovini kojima se ure|uju ova pitanja, uprava javnoga poduze}a izradit }e i nadgledati realiziranje trogodi{njega plana poslovanja za javno poduze}e. Nakon {to javno poduze}e usvoji plan poslovanja, ravnatelj odjela za internu reviziju }e plan dostaviti glavnome revizoru, dok }e ravnatelj javnoga poduze}a plan predo~iti ministarstvu nadle`nom za javno poduze}e, odnosno nadle`nom op}inskom organu uprave.
^lanak 23.
Plan poslovanja iz ~lanka 22. ovoga Zakona sadr`avat }e sve elemente koji ina~e ulaze u sastav takvih planova, a naro~ito }e sadr`avati:
- predvi|anje prihoda i rashoda;
- kapitalne izdatke predlo`ene za razdoblje koje obuhva}a plan poslovanja;
- izvor financija predlo`en za navedene kapitalne izdatke te druge poslovne ciljeve;
- sve zajmove ~ije je uzimanje planirano u razdoblju koje obuhva}a plan poslovanja;
- jamstva ~ije je davanje predlo`eno za osiguranje tih kredita;
- prijedloge za osnutak ili kupnju novih poduze}a ili poslova (bilo u cjelini ili djelomi~no) ili prodaju bilo kojega od ovisnih poduze}a (tj. supsidijara) javnoga poduze}a te kadrovsku popunu, kao i prate}e rashode za ove djelatnosti;
- prijedloge za kori{tenje vi{ka prihoda za razdoblje koje obuhva}a plan poslovanja;
- predvi|ena financijska izvje{}a, funkcionalni i glavni prora~un s polugodi{njim analizama i prora~un obrtnoga kapitala. Navedeni prora~uni moraju odra`avati planirane djelatnosti javnoga poduze}a i s tim djelatnostima povezane prihode i tro{kove.
^lanak 24.
- Plan poslovanja, za razdoblje za koje je donijet, bit }e temelj poslovnih djelatnosti javnoga poduze}a glede onih pitanja koja sadr`i.
- Iznimno od odredaba stavka 1. ovoga ~lanka, uprava }e na godi{njoj osnovi razmotriti plan poslovanja te u slu~aju potrebe, a sukladno njegovim ciljevima, revidirati i usuglasiti plan poslovanja, radi njegove prilagodbe kretanjima na komercijalnome tr`i{tu.
^lanak 25.
Ra~unovodstveno-revizijski standardi
- Nadzorni odbor je odgovoran organizirati izradu vjerodostojnih ra~unovodstvenih evidencija i financijskih izvje{}a, sa~injenih sukladno vrijede}im zakonima o ra~unovodstvu i reviziji, iz kojih je vidljiv financijski polo`aj javnoga poduze}a, te koji se daju na uvid svim osobama koje imaju zakonit interes za poslovanje javnoga poduze}a.
- Obvezu iz stavka 1. ovoga ~lanka nadzorni odbor ne mo`e prenositi na drugo tijelo.
^lanak 26.
Odbor za reviziju
(1) Nadzorni odbor je odgovoran:
- predlagati skup{tini sastav odbora za reviziju, nakon odabira kandidata ve}inom glasova na temelju javnoga natje~aja, s tim da odabere osobe koje su najkvalifici- ranije za tu du`nost,
nadzirati upravu u primjeni preporuka danih od strane odbora za reviziju i vanjskoga revizora u utvr|enim vremenskim rokovima.
(2) Obvezu iz stavka 1. ovoga ~lanka nadzorni odbor ne mo`e prenositi na drugo tijelo.
^lanak 27.
- Sukladno vrijede}im propisima o vladinim i ministarskim imenovanjima, glavni revizor ima pravo imenovati osobu na du`nost ravnatelja odjela za internu reviziju koji }e obna{ati du`nost ~lana odbora za reviziju, bez prava glasa u ovome tijelu.
- Odjel za internu reviziju utemeljuje se u javnim poduze}ima koja upo{ljavaju vi{e od 50 djelatnika, a u poduze}ima koja upo{ljavaju manje od 50 djelatnika utemeljuje se odbor za reviziju i anga`ira neovisni revizor koji podnosi godi{nje izvje{}e o obavljenoj reviziji javnoga poduze}a na internet-stranici javnoga poduze}a, odnosno njegova ve}inskoga vlasnika.
- Javno poduze}e snosit }e tro{kove imenovanja ravnatelja odjela za internu reviziju.
- Ravnatelja odjela za internu reviziju, kojega postavlja glavni revizor, tijela javnoga poduze}a ne mogu smijeniti bez prethodnoga pisanog odobrenja glavnoga revizora.
- Nakon razrje{enja ravnatelja odjela za internu reviziju, glavni revizor ima pravo imenovati novoga ravnatelja odjela za internu reviziju, sukladno stavku 1. ovoga ~lanka.
- Odbor za reviziju du`an je u roku od 30 dana obavijestiti glavnoga revizora o svakoj ostavci ili razrje{enju, u slu~aju da ravnatelj kojega postavi glavni revizor podnese ostavku ili bude razrije{en s du`nosti u javnome poduze}u.
^lanak 28.
Odbor za reviziju du`an je:
- a) imenovati vanjskoga revizora;
- imenovati ravnatelja odjela za internu reviziju, na temelju javnoga natje~aja za odabir tehni~ki najbolje kvalificiranog kandidata, ukoliko Ured glavnoga revizora nije upoznao javno poduze}e sa svojom namjerom da provede imenovanje u roku od 30 dana od dana kada je glavni revizor obavije{ten, sukladno ~lanku 27. stavak 5. ovoga Zakona;
- razmotriti godi{nju studiju rizika i plan revizije u kojima su prikazane pojedinosti glede rizi~nih podru~ja i revizija koje }e se obaviti, te osigurati da prijavljena pitanja budu bez odgode i na odgovaraju}i na~in korigirana;
- razmotriti navedenu studiju rizika i plan revizije i posti}i sporazum s glavnim revizorom po pitanju obrade, isklju- ~ivo u slu~aju kada je glavni revizor imenovao ravnatelja odjela za internu reviziju javnoga poduze}a;
- osigurati da odjel za internu reviziju obavi svoj posao sukladno planu revizije;
- osigurati da interne kontrole u javnome poduze}u budu odgovaraju}e i da funkcioniraju kako je predvi|eno;
- svakoga mjeseca podnositi nadzornome odboru sa`eta mjese~na izvje{}a o svojim sastancima;
- konzultirati se s glavnim revizorom glede neovisne revizorske organizacije ili strukovne stru~ne skupine koja obavlja stru~no unutarnje strukovno ocjenjivanje odjela za internu reviziju, svake dvije do tri godine;
- osigurati da odjel za internu reviziju izvr{ava svoje obveze sukladno me|unarodnim revizijskim standardima.
^lanak 29.
Uprava je du`na i odgovorna za primjenu preporuka odbora za reviziju u rokovima koje, glede njihovog realiziranja, utvrdi odbor za reviziju. Uprava mo`e prenijeti ovu du`nost na jednoga od svojih ~lanova, ali je i dalje odgovorna za njihovo realiziranje.
^lanak 30.
Odjel za internu reviziju
Sukladno odredbama ovoga Zakona, ravnatelj odjela za internu reviziju du`an je i odgovoran uspostaviti odjel za internu reviziju odgovaraju}ega opsega, potrebnog za odgovaraju}e obavljanje du`nosti utvr|enih u ~lanku 32. ovoga Zakona, te ima isklju~ivu odgovornost za odabir i upravljanje osobama uposlenim u navedenome odjelu.
^lanak 31.
(1) Uprava je du`na i odgovorna:
- osigurati odgovaraju}e prostorije, s ciljem omogu}ivanja operativnosti odjela za internu reviziju i neometanog obavljanja svojega posla;
- osigurati, bez iznimke, odjelu za internu reviziju potpun i cjelovit uvid u svu evidenciju javnoga poduze}a potrebnu za obavljanje poslova.
- Uprava ovu du`nost mo`e prenijeti na jednog od svojih ~lanova, ali je i dalje odgovorna za njezino realiziranje.
^lanak 32.
(1) Odjel za internu reviziju odgovoran je:
- odboru za reviziju podnositi godi{nju studiju rizika i plan revizije u kojima je sadr`an detaljan prikaz rizi~nih podru~ja i revizija koje }e biti obavljene;
- odboru za reviziju podnositi izvje{}e o obavljenim revizijama i preporuke, putem ravnatelja odjela za internu reviziju;
- obavljati svoje du`nosti u potpunoj sukladnosti s me|unarodnim revizijskim standardima.
- Odjel za internu reviziju ovu du`nost ne mo`e prenositi na drugo tijelo. ^lanak 33.
- Cjelokupno osoblje odjela za internu reviziju su uposlenici javnoga poduze}a.
- Ravnatelj odjela za internu reviziju ne mo`e biti uposlenik javnoga poduze}a, ali }e biti nagra|en od strane toga poduze}a, shodno uslugama koje pru`a javnome poduze}u i sukladno odgovaraju}im tarifama, u slu~aju da se iste mogu dobiti iz Ureda glavnoga revizora ili ministarstva u ~ijoj se nadle`nosti javno poduze}e nalazi.
^lanak 34.
Nabavka
Svi postupci nabavke koje se obavljaju u javnome poduze}u bit }e provedeni uz strogo po{tivanje odredaba vrijede}ih zakona o nabavkama. Uprava i nadzorni odbor javnoga poduze}a du`ni su provoditi odredbe vrijede}ih propisa o nabavkama.
^lanak 35.
(1) Uprava je du`na:
- donijeti provedbeni propis o nabavkama kojim }e se urediti postupak nabavke u javnom poduze}u, sukladno vrijede}im propisima o nabavkama;
- nadzirati uposlenike javnoga poduze}a u primjeni vrije- de}ih propisa o nabavkama te odredaba provedbenoga propisa o nabavkama u javnome poduze}u;
- podnositi izvje{}a o nabavkama odboru za reviziju u roku od 15 dana i nadzornome odboru u roku od 30 dana od dana sklapanja ugovora o nabavci.
- Uprava mo`e prenijeti svaku od navedenih du`nosti na jednoga od svojih ~lanova, uz jednoglasnu pisanu suglasnost nadzornoga odbora, ali }e uprava i dalje biti odgovorna za obavljanje nadzora nad svakom od navedenih du`nosti.
^lanak 36.
(1) U postupku nabavke nadzorni odbor du`an je:
- razmatrati provedbeni propis za nabavku u smislu njegove usugla{enosti s vrijede}im propisima o nabavkama;
- obavljati nadzor nad radom uprave i uposlenika javnoga poduze}a, glede primjene provedbenoga propisa o postupku nabavke te vrijede}ih propisa o nabavkama;
- razmatrati izvje{}a o nabavci te nadle`nim tijelima prijaviti sve eventualne prijevare ili zloporabe.
(2) Nadzorni odbor ne mo`e prenositi ovlasti iz ovoga ~lanka na drugo tijelo.
^lanak 37.
Raspodjela profita
Uprava javnoga poduze}a u svakoj financijskoj godini, na bazi utvr|enoga iznosa neto profita izra`enoga u svome revidiranom financijskom izvje{}u, pripremljenom sukladno vrijede}im propisima, predla`e iznos, ukoliko za to postoje uvjeti, koji se za danu financijsku godinu raspore|uje kao dobit ili privremena dividenda.
^lanak 38.
Prilikom odlu~ivanja o iznosu koji mo`e biti raspore|en kao dobit, uprava }e voditi ra~una o preporukama danim od strane odbora za reviziju te ukupnim financijskim obvezama javnoga poduze}a u financijskoj godini na koju se raspodjela odnosi, uklju~uju}i i iznos neto profita potrebnog javnome poduze}u u toj financijskoj godini za realiziranje bilo koje zada}e iz plana poslovanja javnoga poduze}a, kao i iznos kapitalnih izdataka te drugih investicija prijeko potrebnih za pravilno odr`avanje i rast javnoga poduze}a.
^lanak 39.
Upravi nije dopu{teno:
- izdvajati za pri~uvu iznose ve}e od jedne polovice neto profita raspolo`ivog za raspodjelu,
- izdvajati za raspodjelu dividende, ukoliko iznos temeljnog kapitala javnoga poduze}a nije ve}i od ukupnoga iznosa upla}enog dioni~kog kapitala i neraspore|enih pri~uva, te ako se dividendom ne umanjuje iznos ovih sredstava na manje od toga iznosa.
^lanak 40.
Odluku o raspodjeli dobiti/dividende donosi skup{tina na obrazlo`en prijedlog uprave, uz prethodno pribavljeno mi{ljenje odbora za reviziju i nadzornoga odbora.
^lanak 41.
Nedopu{tene djelatnosti
Javnom poduze}u strogo je zabranjeno obavljanje sljede}ih djelatnosti:
- davanje kredita ili pozajmica uposlenim u javnom poduze}u ili tre}im osobama ili pru`anje jamstva ili osiguranja za kredite;
- davanja putem darovnica u suprotnosti s odredbama vrijede}ih zakona o dodjeli sredstava ili darovnicama;
- isplata pla}a uposlenicima s bilo koje liste ~ekanja;
- isplata pla}a uposlenicima suprotno odredbama vrije- de}ih zakona o mirovinskom i zdravstvenom osiguranju;
- sudjelovanje u postupku nabavke u svojstvu ponu|a~a bilo koje osobe koja je pripremila poziv na tender;
- obavljanje izmjena ili dopuna bilo kojeg ve} sklopljenog ugovora o nabavci, osim ako nisu obavljene sukladno vrijede}im zakonima o nabavkama;
- prihvat pla}anja sredstvom koje zamjenjuje novac, pla}anja u naturi ili gotovinskom ekvivalentu;
- investiranje teku}ih sredstava javnoga poduze}a, osim kada je rije~ o odobrenim investicijama prema definiciji danoj u vrijede}im zakonima o investiranju javnih fondova;
- sklapanje ugovora o raspolaganju s ukupnom vrijedno{}u ve}om od 10.000,00 KM bez potpisa ravnatelja i odgovornog ~lana uprave;
- obnavljanje ili materijalno mijenjanje postoje}ih zajmova dodijeljenih povezanim osobama ili tre}im stranama.
^lanak 42.
Ograni~ene djelatnosti
Javno poduze}e mo`e poduzimati sljede}e djelatnosti, isklju~ivo uz pisanu ovlast nadzornoga odbora:
- izmirenje duga prema povjeritelju javnoga poduze}a pla}anjem tre}oj osobi (ugovori o cesiji duga);
- prebijanje dugova prema nekoj strani s dugovima te strane koja je iz tog razloga istodobno i povjeritelj i du`nik javnoga poduze}a (ugovori o prostom prijeboju);
- sudjelovanje u aran`manu vi{estrukoga prebijanja dugova izme|u vi{e strana, bilo da je isti aran`man organizirala Vlada ili drugi organ (ugovori o multilateralnom, odnosno vi{estranome prijeboju);
- izmirenje duga prema javnome poduze}u u slu~aju da du`nik pla}a povjeritelju javnoga poduze}a;
- otpis dugovanja.
- Kazne i mjere
^lanak 43.
Tu`be dioni~ara i ostalih osoba
Tu`bu prema ~lanku 258. Zakona o gospodarskim dru{tvima, mo`e podnositi i nadle`ni regulatorni organ.
^lanak 44.
- Razlozi za razrje{enje odgovorne osobe u javnome poduze}u po skra}enom postupku su sljede}i: a) neispunjenje odgovornosti sukladno vrijede}im zakonima;
- b) dodjela ugovora o nabavci u suprotnosti s vrijede}im zakonima o nabavkama; c) sudjelovanje u sukobu interesa;
- d) sudjelovanje u djelatnosti koja je zabranjena ovim Zakonom;
- e) nepodno{enje zahtjeva za odgovaraju}e odobrenje djelatnosti ograni~enih ovim Zakonom;
- svjesno ili nesvjesno davanje ovlasti za obavljanje ograni~ene djelatnosti ~ija je posljedica materijalna {teta po poduze}e;
- po~injenje kaznenoga ili drugoga protupravnoga djela kojim se uzrokuje materijalna {teta po javno poduze}e.
- Ukoliko koji od ~lanova nadzornoga odbora po~ini koju od radnji iz stavka 1. ovoga ~lanka, skup{tini mo`e biti predlo`eno njegovo razrje{enje.
^lanak 45.
(1) Uprava ima du`nost i odgovornost osigurati da:
- otpu{tenoj osobi bude sprije~en ponovni ulazak u slu`beni prostor ili prostorije javnoga poduze}a nakon dana prekida radnoga odnosa;
- javnome poduze}u u razdoblju od najmanje dvije godine bude zabranjeno ponovno upo{ljavanje osobe otpu{tene u bilo kojem svojstvu;
- vodi odgovaraju}e evidencije o uposlenicima s detaljnim podacima o otpu{tanju navedenih osoba za razdoblje od dvije godine;
- navedenim otpu{tenim osobama, od trenutka po~injenog kr{enja radne du`nosti, ne ispla}uje bilo kakvu naknadu u novcu, zamjeni za novac ili u naturi.
- Uprava mo`e bilo koju od obveza utvr|enih u ovom ~lanku prenijeti jednom od svojih ~lanova, ali }e ostati odgovorna za izvr{enje svake od navedenih obveza.
^lanak 46.
Uposlenik javnoga poduze}a mo`e biti razrije{en samo po okon~anju provedenoga stegovnog postupka propisanog u odgovaraju}em poslovniku ili poslovnicima, osim ako je razrije{en po skra}enom postupku.
^lanak 47.
Kaznene odredbe
- Nov~anom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 15.000,00 KM kaznit }e se za gospodarski prijestup pravna osoba ukoliko:
- u propisanome roku ne donese poslovnik, statut i eti~ni kodeks poduze}a, sukladno odredbama ~lanka 19. stavak 1. a) ili ~lanka 20. stavak 1., ili pravilnici ne budu usvojeni, odnosno ne sadr`e pojedinosti utvr|ene u ~lanku 20. stavak 2. ovoga Zakona;
- osoba koja je morala biti smijenjena, a nije smijenjena sukladno ~lanku 46.;
- eti~ni kodeks nije izra|en i ne provodi se na na~in propisan ~lankom 20.;
- trogodi{nji plan poslovanja nije usvojen i podnijet nadle`nim tijelima, sukladno ~lanku 22.;
- plan poslovanja naveden u prethodnoj to~ki ne sadr`i elemente propisane u ~lanku 23.;
- poslovne se djelatnosti ne obavljaju sukladno navedenome u ~lanku 24.;
- plan poslovanja se ne razmatra na godi{njoj osnovi i ne revidira sukladno ~lanku 24.;
- imenovanje u odboru za reviziju nije provedeno sukladno ~l. 26. i 27.;
- imenovanje ravnatelja odjela za internu reviziju nije provedeno sukladno ~lanku 27.
- Nov~anom kaznom u iznosu od 500,00 KM do 1.500,00 KM kaznit }e se odgovorna osoba u pravnoj osobi za gospodarski prijestup iz prethodnoga stavka.
^lanak 48.
- Nov~anom kaznom u iznosu od 5.000,00 KM do 10.000,00 KM kaznit }e se za gospodarski prijestup pravna osoba ukoliko:
- nadzorni odbor ne ispunjava obveze i odgovornosti sukladno ~lanku 25.;
- uprava ne ispunjava obveze i odgovornosti sukladno ~lanku 35.;
- ravnatelj ne ispunjava obveze i odgovornosti sukladno ~lanku 13.
- Nov~anom kaznom u iznosu do 1.000,00 KM kaznit }e se odgovorna osoba u pravnoj osobi za gospodarski prijestup iz prethodnoga stavka.
^lanak 49.
- Nov~anom kaznom u iznosu od 13.000,00 KM do 17.000,00 KM kaznit }e se za prekr{aj pravna osoba ukoliko:
- postupak nabavke ne obavlja sukladno vrijede}im zakonima o nabavkama, na temelju propisanog u ~lanku
34.;
- du`nosti uprave ne obavlja prema ~lanku 31. ili ~lanku 35.;
- odbor za reviziju ne ispunjava svoje obveze prema ~lanku 30.;
- uprava donese odluku o raspodjeli dividendi/dobiti, suprotno ~l. 37., 38. ili 39.;
- povezanoj osobi ponudi povoljnije uvjete u suprotnosti s ~lankom 14.;
- obavlja djelatnosti zabranjene ~lankom 41;
- obavlja djelatnosti koje su ograni~ene prema ~lanku 42., bez odgovaraju}e pisane ovlasti.
- Nov~anom kaznom u iznosu do 1.700,00 KM kaznit }e se odgovorna osoba u pravnoj osobi za prekr{aj iz prethodnoga stavka.
^lanak 50.
Nov~anom kaznom u iznosu do 1.700,00 KM kaznit }e se za prekr{aj odgovorna osoba ukoliko:
- stupi u stvarni ili o~iti sukob interesa s javnim poduze}em (~lanak 14. stavak 1.);
- poslovnu tajnu otkrije tre}oj strani, suprotno odredbama ~lanka 14. stavak 6.;
- nadzornome odboru ili drugom nadzornome tijelu ne omogu}i uvid u podatke, kako je propisano u ~lanku 18.
- Prijelazne i zavr{ne odredbe
^lanak 51.
- Na pitanja koja nisu obuhva}ena ovim Zakonom primjenjuje se Zakon o gospodarskim dru{tvima (“Slu`bene novine Federacije BiH”, br. 23/99, 45/00, 2/02, 6/02 i 29/03).
- U slu~aju sukoba pojedinih odredaba ovoga Zakona i Zakona o gospodarskim dru{tvima te njegovih izmjena, primjenjivat }e se odredbe ovoga Zakona.
- Danom stupanja na snagu ovoga Zakona prestaje primjena Zakona o javnim poduze}ima (“Slu`beni list RBiH”, br. 4/92, 21/92 i 13/94).
^lanak 52.
- Glavni revizor u roku od najkasnije tri mjeseca od dana stupanja na snagu ovoga Zakona obavijestit }e javna poduze}a u kojima namjerava imenovati ravnatelja odjela za internu reviziju.
- Glavni revizor navedena imenovanja provest }e sukladno stavku 1. ovoga ~lanka u roku od najkasnije ~etiri mjeseca nakon stupanja na snagu ovoga Zakona.
- Ako glavni revizor navedena imenovanja ne provede sukladno stavku 2. ovoga ~lanka, ta }e imenovanja, sukladno ~lanku 28.b), provesti Odbor za reviziju.
^lanak 53.
Zajedno s ovim Zakonom u “Slu`benim novinama Federacije BiH” bit }e objavljeni model eti~noga kodeksa i model statuta javnoga poduze}a.
^lanak 54.
Ovaj Zakon stupa na snagu narednoga dana od dana objave u “Slu`benim novinama Federacije BiH”.
Predsjedatelj
Doma naroda
Parlamenta Federacije BiH
Slavko Mati}, v. r.
Predsjedatelj
Zastupni~koga doma
Parlamenta Federacije BiH
Muhamed Ibrahimovi}, v. r.
ADVOKATSKA KANCELARIJA HRVAČIĆ