BOSNA I HERCEGOVINA MINISTARSTVO SIGURNOSTI SLUŢBA ZA POSLOVE SA STRANCIMA
V O D I Ĉ
SLUŽBE ZA POSLOVE SA STRANCIMA
ZA PRISTUP INFORMACIJAMA
(Ovaj vodič je besplatan)
Sarajevo, maj 2010. godine
Sadrţaj: | ||
1. | UVODNE NAPOMENE …………………………………………………………………………………. | str.3 |
2. | KOJE VRSTE INFORMACIJA SE MOGU DOBITI………………………………………….. | str.3 |
3. | POSTUPAK PRISTUPA INFORMACIJAMA…………………………………………………… | str.3 |
- USKRAĆIVANjE PRISTUPA INFORMACIJAMA SLUŢBE ZA POSLOVE SA
- ZAŠTITA PRAVA U SLUĈAJU DA PRISTUP
INFORMACIJAMA NIJE ODOBREN………………………………………………………………………. | str.6 | |
6. | PRISTUP LIĈNIM INFORMACIJAMA……………………………………………………………… | str.6 |
7. | STUPANjE NA SNAGU……………………………………………………………………………………. | str.6 |
8. | PRILOZI………………………………………………………………………………………………………….. | str.7 |
9. | INDEX-REGISTAR ……………………………………………………………………………………….. | str.8 |
2
- UVODNE NAPOMENE
Ovaj vodiĉ uraĊen je kako bi pomogao podnosiocima zahtjeva u ostvarivanju prava pristupa informacijama u skladu s odredbama Zakona o slobodi pristupa informacijama u Bosni i Hercegovini (“Sluţbeni glasnik BiH”, br. 28/00, 45/06 i 102/09- u daljem tekstu: ZOSPI).
Vodiĉ pomaţe da se sazna više o tome kako moţete pristupiti informacijama koje su u posjedu i pod kontrolom Sluţbe za poslove sa strancima Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Sluţba).
Ovaj vodiĉ daje informacije o pravima u skladu sa ZOSPI, i tako da:
- sadrţi jednostavne instrukcije za saĉinjavanje i podnošenje zahtjeva,
- obavještava podnosioca zahtjeva o proceduri i rokovima kojih se Sluţba mora pridrţavati tokom obrade zahtjeva za pristup informacijama,
– obavještava podnosioca zahtjeva o okolnostima pod kojima pristup traţenoj informaciji
moţe biti uskraćen,
– sadrţi uputstva o podnošenju ţalbi i rokovima za podnošenje ţalbi na odluke koje su
donesene u skladu sa ZOSPI,
– upućuje na ovlašćena lica za informisanje i kontakt telefone na koje se podnosilac zahtjeva
moţe obratiti kako bi se olakšao pristup informacijama, i sadrţi spisak informacija
potrebnih za obraćanje Sluţbi,
- sadrţi jedinstveni formular zahtjeva za pristup informacijama,
- reguliše troškove umnoţavanja traţenih informacija, i
- upućuje na Indeks registar Sluţbe za poslove sa strancima i naĉin pristupa Registru.
Ovaj vodiĉ i obrazac za pristup informacijama je moguće dobiti kao besplatan primjerak u Sluţbi kod Sluţbenika za informisanje ili na web stranici Sluţbe www.sps.gov.ba.
Korisnici Vodiĉa Sluţbe za pristup informacijama mogu davati preporuke i sugestije koje bi doprinijele poboljšanju njegovog sljedećeg izdanja.
- KOJE VRSTE INFORMACIJA SE MOGU DOBITI
ZOSPI u Bosni i Hercegovini garantuje svakom fiziĉkom i pravnom licu pristup informacijama koje su pod kontrolom Sluţbe. Prije uspostavljanja kontakta preporuĉuje se konsultovanje Indeksa registra Sluţbe za poslove sa strancima. U pravilu, Sluţba će odobriti pristup informacijama, osim u izuzetnim okolnostima utvrĊenim ZOSPI. U sluĉaju dileme o tome da li Sluţba posjeduje traţenu informaciju, a koja je u vezi s nadleţnošću Sluţbe, moţe se kontaktirati lice za informisanje koje je duţno da da instrukcije.
- POSTUPAK PRISTUPA INFORMACIJAMA
3.1. Prije nego što se podnese zahtjev za pristup informacijama treba pokušati tražene informacije dobiti na neformalan način.
U sluĉaju kada postoji visok nivo pouzdanosti da Sluţba raspolaţe traţenom informacijom, a prije podnošenja formalnog zahtjeva za pristup informacijama, potrebno je kontaktirati lice za informisanje, kako bi se, na neformalan naĉin, pokušalo doći do potrebne informacije.
Ako se do potrebne informacije ne doĊe na jednostavniji, neformalni naĉin, u tom sluĉaju moţe se podnijeti formalan zahtjev Sluţbi.
3.2. Adresa i informacije za kontakt Službe za poslove sa strancima
Kontakt adresa za podnošenje formalnog zahtjeva za pristup informacijama:
3
Adresa:
Sluţba za poslove sa strancima
Pijaĉna br. 6
71000 Sarajevo
Telefon: 033 772 950
Fax: 033 772 982
Web: www.sps.gov.ba
E-mail: info@sps.gov.ba
Sluţbenik za informisanje: Sanja Škuletić u Kabinetu direktora Sluţbe
3.3. Planiranje zahtjeva za pristup informacijama
Prije podnošenja formalnog zahtjeva za pristup informacijama, neophodno je da se paţljivo isplaniraju i utvrde informacije ili dosjei koji se ţele dobiti i da se predvidi iznos eventualno potrebnih finansijskih sredstava neophodnih za umnoţavanje traţenih dokumenata.
Poţeljno je da se prethodno utvrdi da se radi o informacijama kojima pristup nije ograniĉen ili zabranjen.
3.4. Podnošenje zahtjeva za pristup informacijama
Nakon što je paţljivo isplaniran, formalni zahtjev za pristup informacijama u formi formulara, koji se nalazi u prilogu ovog vodiĉa, podnosi se Sluţbi. Zahtjev za pristup informacijama naslovljava se na lice za informisanje, a moţe se dostaviti liĉno uz potpis, putem pisarnice Sluţbe uz prijemni štembilj, poštom preporuĉeno, telefaksom ili elektronskom poštom.
Dostavljanje zahtjeva treba izvršiti tako da se na odgovarajući naĉin osigura dokaz o podnošenju – potvrda sa oznakom datuma podnošenja zahtjeva.
Zahtjev se podnosi na jednom od jezika koji su u sluţbenoj upotrebi u BiH. U zahtjevu treba jasno definisati ono što se ţeli saznati. Potrebno je navesti naziv traţenog dokumenta, datum njegovog nastanka, autora, adresanta, ili dati bilo kakve druge podatke koji bi omogućili Sluţbi da što lakše pronaĊe dokumente koji sadrţe traţene informacije.
Ako zahtjev nije podnesen u propisanoj formi i ne sadrţi podatke koji mogu identifikovati traţenu informaciju, Sluţba će u roku od osam dana zakljuĉkom obavijestiti podnosioca zahtjeva da njegov zahtjev ne moţe biti obraĊen iz navedenih razloga.
3.5. Kako postupiti u situaciji kada Sluţba ne posjeduje informaciju
U sluĉaju da Sluţba nema informaciju traţenu zahtjevom, kao i u sluĉaju da nema pristup traţenoj informaciji, obavezno je da najkasnije osam dana po prijemu, zahtjev proslijedi onoj instituciji ili pravnom licu koje moţe po tom zahtjevu postupiti. O tome Sluţba pismeno, zakljuĉkom, obavještava podnosioca zahtjeva.
3.6. Rok za dobijanje informacije
U roku od 15 dana po prijemu zahtjeva Sluţba je duţna da obavijesti podnosioca zahtjeva o tome da li mu je pristup informacijama odobren ili odbijen.
U sluĉaju izuzetaka i potrebe ispitivanja povjerljivih komercijalnih informacija i ispitivanja javnog interesa, rok se moţe, u skladu sa ZOSPI, produţiti. Podnosilac zahtjeva se mora obavještavati o svim radnjama i razlozima produţenja roka.
3.7. Pristup informacijama
4
Kada Sluţba odobri pristup traţenim informacijama u cijelosti ili djelimiĉno, o tome rješenjem obavještava podnosioca zahtjeva. Rješenjem se utvrĊuje mogućnost liĉnog pristupa i uvida u informacije u prostorijama Sluţbe u vrijeme koje odgovara i podnosiocu zahtjeva i zaposlenom osoblju, ili će, pod uslovom da je informacija kraća od deset strana, dostaviti informaciju u pisanoj formi podnosiocu zahtjeva.
U skladu s odobrenim zahtjevom, Sluţba obavještava podnosioca zahtjeva o
mogućnosti da dobije kopiju traţene informacije, ako je informacija duţa od deset strana, nakon izvršene uplate naknade troškova umnoţavanja.
3.8. Troškovi umnožavanja
U skladu sa Zakonom, Sluţba ne naplaćuje naknade za podnošenje ZOSPI zahtjeva ili za pisana obavještenja u smislu ZOSPI, dok se naknada za izvršene usluge umnoţavanja naplaćuje u skladu s Odlukom Savjeta ministara BiH o troškovima umnoţavanja traţenih informacija u skladu sa Zakonom o slobodi pristupa informacijama u BiH (“Sluţbeni glasnik BiH”, broj 12/01), i to:
- 0,50 KM za svaku stranicu standardnog formata,
- 10 KM po CD-u za elektronsku dokumentaciju.
Prvih deset strana umnoţavanja materijala standardnog formata je besplatno, a za sve druge traţene informacije s većim brojem strana podnosilac zahtjeva plaća unaprijed.
Uplata na ime troškova umnoţovanja informacija preko 10 strana vrši se na raĉun Sluţbe na broj: Trezor BiH, Razvojna banka 562-012-0000084782., prema naprijed navedenim iznosima.
- USKRAĆIVANjE PRISTUPA INFORMACIJAMA SLUŽBE ZA POSLOVE SA STRANCIMA I UTVRĐIVANjE KATEGORIJA IZUZETAKA
ZOSPI daje pravo da se zatraţi pristup bilo kojoj informaciji koja je pod kontrolom Sluţbe. Samo u izuzetnim okolnostima, iznimno predviĊenim ZOSPI, Sluţba neće odobriti pristup traţenim informacijama, i to u sluĉaju sljedeće tri kategorije informacija:
Prva kategorija izuzetaka odnosi se na funkcije Sluţbe kao javnog organa. U smislu ove kategorije, izuzetak moţe biti utvrĊen u sluĉajevima kada bi otkrivanje informacija izazvalo znaĉajne štete po zakonske ciljeve sljedećih kategorija u Bosni i Hercegovini:
- zaštitu javne bezbijednosti;
- interese odbrane i bezbijednosti;
- vanjsku politiku;
- interese monetarne politike;
- sprjeĉavanje kriminala i svako otkrivanje kriminala; i
- zaštitu procesa donošenja odluke javnog organa.
Druga kategorija izuzetaka odnosi se na sluĉaj kada zahtjev za pristup informacijama ukljuĉuje povjerljive komercijalne interese treće strane, ĉije bi objavljivanje moglo prouzrokovati štetu trećoj strani.
Treća kategorija izuzetaka odnosi se na opravdanu zaštitu privatnosti trećeg lica. Bez obzira na navedene izuzetke, Sluţba će objaviti traţenu informaciju ako je to opravdano javnim interesom, pod uslovima i u proceduri utvrĊenoj ĉlanom 9. ZOSPI.
5
- ZAŠTITA PRAVA U SLUČAJU DA PRISTUP INFORMACIJAMA
NIJE ODOBREN
Ako Sluţba odbije pristup traţenoj informaciji, djelimiĉno ili u cijelosti, o tome će podnosioca zahtjeva obavijestiti rješenjem u roku od 15 dana po prijemu zahtjeva.
U rješenju će se navesti razlozi odbijanja pristupa informaciji, zakonski osnov za status izuzeća informacija, sva materijalna pitanja koja su vaţna za odluku, te uputiti podnosioca zahtjeva o pravu na ulaganje ţalbe.
U navedenom sluĉaju podnosilac zahtjeva moţe:
- da uloţi upravnu ţalbu na takvu odluku,
- u sluĉaju da je podnosilac zahtjeva nezadovoljan u pogledu odluke po ţalbi, moţe da pokrene upravni spor pred Sudom BiH i/ili
- da se obrati Ombudsmenu BiH u bilo kojoj fazi postupka.
Rokovi za ulaganje ţalbi precizno su definisani i strogo formalni te se njihovim propuštanjem rizikuje gubitak prava na podnošenje ţalbe.
- PRISTUP LIČNIM INFORMACIJAMA
ZOSPI predviĊa posebnu proceduru za pristup liĉnim informacijama, odnosno informacijama koje se tiĉu privatnog ţivota. Kao dodatak opštim zahtjevima vezanim za zahtjeve za pristup informacijama, vaţno je istaći da pristup liĉnim informacijama moţe traţiti liĉno samo lice na koje se odnose, tako što će vlastoruĉno potpisati zahtjev i predoĉiti vaţeći identifikacioni dokument s fotografijom. Zahtjev moţe podnijeti i zakonski zastupnik, odnosno punomoćnik lica na koje se liĉne informacije odnose. Zakonski zastupnik i punomoćnik duţni su da predoĉe validne dokaze o statusu zakonskog zastupnika ili punomoćnika, kao i kopiju vaţećeg identifikacionog dokumenta s fotografijom lica koje zastupa, te da predoĉe svoje vaţeće identifikacione dokumente s fotografijom.
ZOSPI daje pravo kojim se obezbjeĊuje da liĉne informacije, koje su pod kontrolom javnog organa, budu taĉne, aktuelne, kompletne, relevantne za zakonito korišćenje zbog kojeg su pohranjene, te da na bilo koji drugi naĉin ne budu pogrešne.
Nakon pristupanja liĉnoj informaciji, moţe se zahtijevati izmjena, dopuna ili davanje komentara, koji se dodaje na liĉne informacije. Zahtjevi za izmjene ili dopune liĉnih podataka nisu vremenski ograniĉeni.
Ukoliko utvrdi da nisu ispunjeni zakonski uslovi u pogledu taĉnosti, aktuelnosti, relevantnosti za zakonito korišćenje zbog kojeg su pohranjeni, ili utvrdi da su na bilo koji drugi naĉin pogrešni, javni organ moţe rješenjem odbiti traţenu izmjenu ili dopunu liĉnih podataka. Takvo rješenje sadrţi i pouku o pravnom lijeku.
- STUPANЈE NA SNAGU
Ovaj vodiĉ stupa na snagu danom donošenja.
6
- PRILOZI
8.1. Formular zahtjeva
____________________________________________
Ime i prezime podnosioca zahtjeva
____________________________________
____________________________________________
Telefon/telefax/e-mail
Datum,_______________
SLUŢBA ZA POSLOVE SA STRANCIMA BIH
PIJAĈNA 6.
71 000 SARAJEVO
PREDMET: ZAHTJEV ZA PRISTUP INFORMACIJAMA
Na osnovu Zakona o slobodi pristupa informacijama u Bosni i Hercegovini traţim da mi omogućite pristup sljedećim informacijama:
____________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
___________________________________________________________________________
(Navesti taĉno koju informaciju traţite i opisati je što je moguće preciznije)
Zaokruţite naĉin na koji ţelite da pristupite informacijama :
- neposredan uvid
- umnoţavanje informacije
- slanje informacije na kućnu adresu
_____________________________
POTPIS PODNOSIOCA ZAHTJEVA
7
BOSNA I HERCEGOVINA MINISTARSTVO SIGURNOSTI SLUŽBA ZA POSLOVE SA STRANCIMA
INDEKS REGISTAR INFORMACIJA
POD KONTROLOM
SLUŽBE ZA POSLOVE SA STRANCIMA
Sarajevo, maj 2010. godine
Indeks registar moţete, na vaš zahtjev, dobiti u prostorijama Sluţbe za poslove sa strancima 8 (Sarajevo, Pijaĉna broj 4,) ili na internet stranici Sluţbe: www.sps.gov.ba
Podnosilac zahtjeva, u smislu ZOSPI-ja u BiH, može da zahtijeva sve informacije iz domena rada Službe za poslove sa strancima.
Sluţba za poslove sa strancima BiH posjeduje brojne informacije iz djelokruga svog rada, većinom u pisanom obliku, u originalu ili fotokopiji. Pristup informacijama detaljno je opisan u Vodiĉu Sluţbe za poslove sa strancima, a takoĊer vam ga moţe objasniti i ovlašteni sluţbenik za informiranje.
Sastavni dio Vodiĉa Sluţbe za podnosioce zahtjeva, u smislu Zakona o slobodi pristupa informacijama u Bosni i Hercegovini, ĉini i Indeks registar koji podnosioca zahtjeva detaljnije informiše o vrsti informacija koje moţe dobiti u Sluţbi.
Ovaj Indeks registar sadrţi osnovne nadleţnosti Sluţbe za poslove sa strancima o kojima posjeduje i odgovarajuće informacije.
Za podatke koji nisu navedeni u Indeks registru, informacije moţete dobiti od ovlaštenih sluţbenika.
Sluţba za poslove sa strancima osnovana je Zakonom o Sluţbi za poslove sa strancima (“Sluţbeni glasnik BiH“, broj 54/05 od 09. 08. 2005. i br. 36/08 od 16.04.2008), kao upravna organizacija u sastavu Ministarstva sigurnosti BiH, s operativnom samostalnošću.
U nadleţnosti Sluţbe su sljedeci poslovi:
- Upravni poslovi vezani za.kretanje i boravak stranaca u Bosni i Hercegovini, propisani Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu, i to:
- a) poništavanje viza strancima,
- b) izdavanje licnih i putnih isprava strancima, odnosno oduzimanje izdatih licnih i putnih isprava,
- c) prijave boravka ili promjene boravka stranih drţavljana, . d) ovjera garantnih pisama i poziva,
- e) izdavanje potvrda o boravku stranaca,
- f) u vezi s podnesenim zahtjevima za azil u Bosni i Hercegovini.
- Rješavanje u upravnim stvarima po zahtjevima za:
- odobrenje privremenog ili stalnog boravka u Bosni i Hrrcegovini, odnosno produţenje privremenog boravka,
- otkaz privremenog ili stalnog boravka,
- stavljanje stranca pod nadzor,
- protjerivanje stranca iz zemlje,
- donošenje zakljucaka o izvršavanju rješenja o protjerivanju stranaca iz zemlje.
- Rješenja iz stava (2) ovog clana donosi direktor Sluţbe.
- Vodenje predmeta i evidencija propisanih
Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu i evidencija iz djelokruga Sluţbe.
- Inspekcijski poslovi nad sprovodenjem Zakona o kretanju i boravku stranaca i azilu, i to: a) kontrola boravka, kontrola svrhe boravka, kontrola korišcenja boravka, prijave boravka ili promjene mjesta boravka,
- b) nadzor nad pravnim i fizickim licima u vezi s boravkom i zapošljavanjem stranih drţavljana,
9
- podnošenje prijava i zahtjeva za postupanje protiv pravnih ili fizickih lica zbog nepridrţavanja propisa kojima se regulišu pitanja kretanja, boravka i zapošljavanja stranaca,
- podnošenje zahtjeva za pokretanje postupaka radi ukidanja odobrenog boravka, odnosno ukidanja boravka po osnovu podnesenog zahtjeva za azil ili odobrenog azila, kao i zahtjeva za ukidanje viza,
- vodenje evidencija o inspekcijskim kontrolama i nalazima,
- redovni inspekcijski nadzor, te nadzor po nalogu ili zahtjevu, odnosno po dostavljenoj prijavi,
- podnošenje zahtjeva za raspisivanje potrage za licima i stvarima,
- podnošenje zahtjeva za obavljanje pretresa lica, stvari, vozila i objekata, te za stavljanje stranca pod nadzor,
- provjere po nalogu Ministarstva u vezi s ulaskom, kretanjem i boravkom stranih drţavljana koji su u
postupku dobijanja bh. drţavljanstva,
- izvršava mjeru udaljenja stranca iz zemlje.
- Aktivnosti vezane za:
- pracenje, prikupljanje i obradu podataka i saznanja iz nadleţnosti Sluţbe,
- analizu stanja iz nadleţnosti Sluţbe,
- preduzimanje potrebnih mjera i radnji iz nadleţnosti Sluţbe, te predlaganje mjera radi unapredenja ukupne situacije u oblasti kretanja, boravka i zapošljavanja stranaca.
- Obrada podataka i vodenje evidencija u skladu sa Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu.
- Pokretanje postupaka radi potraţivanja sredstava utrošenih za vracanje stranca.
- Ostali poslovi propisani Zakonom o kretanju i boravku stranaca i azilu, te drugim zakonima i propisima kojima se regulišu prava, obaveze i druga pitanja u vezi s kretanjem, boravkom i zapošljavanjem stranaca.