SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
ZAKON
O FINANSIRANJU POLITIČKIH PARTIJA
Član 1.
Cilj zakona
Ovim zakonom se uređuju način i uslovi pod kojima politič ke stranke i članovi političkih stranaka koji djeluju u njihovo ime obezbjeđuju sredstva za rad.
Član 2.
Definicija političkih stranaka
- Političkim strankama u smislu ovog zakona, smatraju se organizacije u koje se građani slobodno i dobrovoljno organizuju te se u skladu sa zakonom registruju kod nadležnog suda u bilo kom Entitetu, u svrhu ispoljavanja političkih aktivnosti i ostvarivanja političkih ciljeva.
- Da bi učestvovala na izborima, politička stranaka mora podnijeti prijavu za evidentiranje Izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine pod istim imenom pod kojim je registrovana kod nadležnog suda.
Član 3.
Izvori finansiranja
- Politička stranka može da obezbijedi sredstva iz: a) članarina;
- b) priloga pravnih i fizičkih lica;
- c) prihoda od imovine u vlasništvu političke stranke;
- budžeta BiH za finansiranje parlamentarnih grupa u skladu sa članom 10. ovog zakona, kao i iz entitetskih budžeta i svih njihovih nižih jedinica u skladu sa entitetskim zakonima;
- dobiti od prihoda preduzeća u vlasništvu političke stranke.
- Preduzeće iz stava 1. e). ovog člana može se baviti samo djelatnošću vezanom za kulturu ili izdavačkom djelatnošću.
1/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
- Članarina iz stava 1. a) ovog člana je samo redovni iznos koji član plaća prema odredbama statuta političke partije. Prilozi su uplate koje prelaze iznose navedene članarine.
- Godišnji prihod stranke iz stava 1. c) i e) ovog člana ne smije preći 20% iznosa ukupnog godišnjeg prihoda stranke. U roku od 30 dana nakon podnošenja finansijskog izvještaja u skladu sa članom 11., prihod koji prelazi navedenih 20%, stranka daje u dobrotvorne svrhe jednoj ili više organizacija koje se bave dobrotvornim radom.
Član 4.
Prilozi
- Pravna i fizička lica mogu dati priloge političkim strankama ili članovima stranaka koji djeluju u njihovo ime. U smislu ovog zakona, prilog političkoj stranci ili članovima stranke koji djeluju u njeno ime podrazumijeva i poklone date stranci ili članu stranke koji djeluje u njeno ime, besplatne usluge ili pružanje usluge političkoj stranci ili članovima stranke koji djeluju u njeno ime ili prodaju proizvoda stranci ili članovima stranke koji djeluju u njeno ime pod uslovima kojima se ta stranka stavlja u povlašten položaj u odnosu na druge.
- Pravno ili fizičko lice koje političkoj stranci pruži uslugu ili proda proizvod mora stranci ispostaviti račun, bez obzira na to ko snosi plaćanje usluge ili proizvoda, odnosno, bez obzira na to da li je usluga pružena ili proizvod dat bez naplate.
Član 5.
Limit na visinu priloga
- Ukupan iznos jednokratnog priloga iz stava 1. člana 4. ne smije premašiti osam prosječnih plaća prema zvaničnim podacima Agencije za statistiku Bosne i Hercegovine u jednoj kalendarskoj godini i ne smije se dodjeljivati više od jednom godišnje.
- Budžetska izdvajanja za političke omladinske organizacije ne podliježu ograničenju iznosa priloga koji se reguliše ovim članom.
- Budžetska izdvajanja za političke omladinske organizacije prikazuju se na obrascima na kojima politička stranka prikazuje svoje finansijsko stanje odvojeno od drugih prihoda stranke.
Član 6.
Obaveza prijavljivanja priloga
Ako ukupni iznos priloga jednog lica iz stava 1. člana 4. premašuje 100 KM, ta uplata se mora unijeti u finansijski izvještaj u skladu sa članom 11.
2/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
Član 7.
Prilozi dati članovima političke stranke
- slučaju da prilog političkoj stranci daje njen član ili grupa članova, taj prilog se prikazuje na isti način kao i prilog iz člana 6.
Član 8.
Zabranjeni prilozi
- Državni, entitetski i kantonalni organi, organi općinskih i mjesnih zajednica, javne institucije, javna preduzeća, humanitarne organizacije, preduzeća koja su po samoj svojoj djelatnosti isključivo neprofitna, vjerske zajednice, kao i privredna udruženja u kojima uloženi javni kapital iznosi najmanje 25% ne mogu finansirati političke stranke.
- Privatna preduzeća koja obavljaju javne usluge na osnovu ugovora sa vladom ne mogu finansijski pomagati političke stranke.
Član 9.
Zabranjene aktivnosti
- Zabranjeno je vršiti bilo kakav politički pritisak na pravna i fizička lica prilikom priloga za političke stranke.
- Zabranjeno je obećavati povlastice i lične koristi bilo koje vrste donatorima političkih stranaka.
Član 10.
Izdvajanja iz državnog budžeta
- Finansiranje parlamentarnih grupa zastupljenih u Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine raspoređuje se na način da se 30% sredstava raspoređuje jednako svim parlamentranim grupama, dok 70% od ukupnog iznosa se raspoređuje srazmjerno broju poslaničkih mjesta koje svaka parlamentarna grupa ima u trenutku raspodjele.
- Detaljan način raspodjele sredstava bit će regulisan Poslovnikom Parlamentrane skupštine Bosne i Hercegovine.
Član 11.
Obaveza podnošenja finansijskog izvještaja
3/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
- Političke stranke vode evidenciju o svojim prihodima i rashodima. Politička stranka je obavezna da Izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine podnese finansijski izvještaj za svaku kalendarsku godinu (računovodstvenu godinu).
- Politička stranka podnosi poseban finansijski izvještaj za period izborne propagande na način utvrđen Izbornim zakonom Bosne i Hercegovine.
- Do 31.3. naredne godine političke stranke podnose finansijski izvještaj u formi koju odobri Izborna komisija Bosne i Hercegovine. Ovaj izvještaj sadrži podatke utvrđene Izbornim zakonom. Izborna komisija Bosne i Hercegovine donosi propise za provođenje odredbi kojima se bliže utvrđuju sadržaj, forma, način i drugi detalji izvještavanja.
- Sva lica obavezna da podnesu izvještaj, moraju podnijeti i dodatne izvještaje koje Izborna komisija Bosne i Hercegovine zatraži.
- Izborna komisija Bosne i Hercegovine je u potpunosti ovlaštena da provodi i izvršava odredbe ovog člana na način kako je to predviđeno Izbornim zakonom Bosne i Hercegovine.
Član 12.
Imenovanje ovlaštene osobe unutar političke stranke
- Svaka politička stranka imenuje ovlašteno lice koje je odgovorno za podnošenje izvještaja i vođenje knjiga i koje je ovlašteno da kontaktira sa Izbornom komisijom Bosne i Hercegovine.
- Podnosioci izvještaja obavještavaju Izbornu komisiju Bosne i Hercegovine o imenovanju ovlaštenog lica iz stava 1. ovog člana u roku od tri (3) dana od njenog imenovanja i u slučaju bilo kakve promjene statusa tog lica, dužni su u roku od tri (3) dana obavijestiti o toj promjeni.
- Ovlašteno lice potpisuje sve izvještaje i odgovorno je za vođenje evidencije u vezi sa izvještajima, a na zahtjev Izborne komisije Bosne i Hercegovine ovlašteno lice mora dostaviti izvještaje na uvid. Političke stranke čuvaju sve svoje finansijske izvještaje najmanje šest (6) godina nakon podnošenja.
- Izborna komisija Bosne i Hercegovine sve izvještaje stavlja na raspolaganje javnosti i preduzima odgovarajuće mjere kako bi se obezbijedilo da svi građani imaju pristup informacijama koje su sadržane u izvještajima.
Član 13.
Ovlaštenja Izborne komisije Bosne i Hercegovine
4/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
- Izborna komisija Bosne i Hercegovine je ovlaštena da ispita slučajeve u kojima nije postupljeno u skladu sa odredbama ovog zakona, i može određenim licima da naredi da odgovore na pitanja u pisanoj formi, da bi se obezbijedili dokumentovani i drugi dokazi, te pribavile izjave svjedoka u vezi sa istragom koju je eventualno Izborna komisija Bosne i Hercegovine. Izborna komisija Bosne i Hercegovine može da započne istragu ili preduzme odgovarajuće mjere samostalno ili po uloženom prigovoru.
- Izborna komisija Bosne i Hercegovine je nadležana za provođenje odredaba ovog zakona i ovlašćena da odluči da li su politička stranka ili drugo lice prekršili odredbe ovog zakona, kao i da izrekne sankcije bilo kojoj političkoj stranci zbog nepridržavanja navedenih odredaba ili da preduzme odgovarajuće administrativne mjere u okviru svoje opće nadležnosti, u skladu sa ovim zakonom.
- Prije izricanja kazne ili preduzimanja administrativne mjere, Izborna komisija Bosne i Hercegovine će nastojati da postigne da politička stranka za koju je ustanovljeno da je prekršila ove odredbe dobrovoljno postupi prema tim odredbama.
Član 14.
Finansijska kontrola političkih stranaka
- Izborna komisija Bosne i Hercegovine uspostavlja službu za reviziju finansijskog poslovanja koja pregleda i kontroliše finansijske izvještaje koje podnesu političke stranke.
- Revizija finansijskih izvještaja političke stranke uključuje izvještaje iz državnog i entitetskog sjedišta (uključujući i Brčko Distrikt) i najmanje dvije regionalne kancelarije koje izabere služba za reviziju finansijskog poslovanja.
- Ako nakon podnošenja stranci završnog pismenog izvještaja o reviziji nema prigovora, revizor službeno potvrđuje nalaze revizije. Ovom potvrdom se dokazuje da je stanje finansijskog poslovanja, nakon pravilno obavljene revizije i na osnovu knjiga i dokumenata političke stranke i informacija i dokaza koje su dostavili izvršni odbori, u skladu sa odredbama ovog zakona. Ako su uloženi prigovori, revizor mora da odbije da službeno potvrdi reviziju ili mora da je izmijeni u skladu sa prigovorom.
U potvrdi koju daje revizor moraju se navesti imena regionalnih kancelarija u kojima je revizija izvršena.
- Potvrda revizora mora da se priloži uz finansijski izvještaj koji se dostavlja i objavljuje u “Službenom glasniku BiH“.
- Izborna komisija Bosne i Hercegovine će osnovati službu za reviziju finansijskog poslovanja vodeći računa o profesionalnoj osposobljenosti revizora. Izborna komisija Bosne i Hercegovine će biti zadužena za zapošljavanje i smjenjivanje radnika u službi za reviziju finansijskog poslovanja.
5/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
- U smislu prethodnog stava, lice koje je imenovano za revizora ne smije da bude član izvršnog odbora, član glavnog odbora stranke, imenovan za knjigovođu ili zaposlen u stranci čije je poslovanje predmet revizije, odnosno u nekoj od regionalnih kancelarija te stranke, odnosno lice koje je bilo u navedenom svojstvu u periodu od tri godine prije navedenog imenovanja.
- U slučaju da služba za reviziju finansijskog poslovanja smatra da treba da se obavi detaljniji finansijski pregled kako bi se obezbijedilo da knjigovodstveni izvještaj bude valjan, službi za reviziju omogućava se pristup prostorijama stranke. U slučaju da se pristup prostorijama stranke uskrati, smatra se da navedena stranka nije dostavila finansijski izvještaj i Izborna komisija Bosne i Hercegovine joj uskraćuje pravo da se kandiduje na narednim izborima.
Član 15.
Uloga Izborne komisije
- Svaka nepravilnost koju utvrdi služba za reviziju finansijskog poslovanja dostavlja Izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine. U slučaju da politička stranka ne postupi prema odredbama ovog zakona, Izborna komisija je ovlaštena da izrekne novčanu kaznu u skladu sa Izbornim zakonom Bosne i Hercegovine.
- Ako je politička stranka dobila sredstva u iznosu koji premašuje najveći utvrđeni godišnji prihod iz člana 3. d) ili premašuje najveći utvrđeni iznos priloga iz člana 5. ili na način koji je zabranjen članom 8., Izborna komisija političkoj stranci izriče novčanu kaznu čiji iznos ne prelazi trostruki iznos sume koja je dobivena na nezakonit način. Ovim članom se ovakva kazna dozvoljava i izriče čak i ako ukupan iznos novčane kazne prekoračuje deset hiljada konvertibilnih maraka (10.000 KM).
Član 16.
Uloga Apelacionog vijeća
Apelaciono vijeće ima nadležnost da razmotri žalbe na odluke Izborne komisije Bosne i Hercegovine. Apelaciono vijeće je ovlašteno da izrekne novčane kazne u skladu sa Izbornim zakonom Bosne i Hercegovine.
Član 17.
Obaveza podnošenja izvještaja Parlamentu
Izborna komisija Bosne i Hercegovine je obavezana da svake godine podnese izvještaj o pregledanom stanju finansijskog poslovanja Parlamentarnoj skupštini Bosne i Hercegovine. Izvještaj se dijeli kao skupštinski štampani materijal.
Član 18.
6/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
Raspodjela sredstava od novčanih kazni
- Sva sredstva od novčanih kazni koje izrekne Izborna komisija ili Apelaciono vijeće, kao i nezakonito prikupljenih priloga raspodjeljuju se na slijedeći način:
- 70% iznosa dodjeljuje se za budžetsko finansiranje parlamentarnih grupa kako je predviđeno u članu 10;
- 30% iznosa dodjeljuje se za finansiranje Izborne komisije Bosne i Hercegovine, Službe za reviziju finansijskog poslovanja i Apelacionog vijeća.
Član 19. Prelazne odredbe
Dok postoji služba za finansijsko poslovanje (ZPP), političke stranke u svoj izvještaj o poslovanju iz č lana 10. unose i spisak svih godišnjih finansijski transakcija izvršenih putem službe za finansijsko poslovanje.
Član 20.
Političke stranke su obavezne da, najkasnije u roku od tri (3) mjeseca nakon stupanja na snagu ovog zakona, službi za reviziju finansijskog poslovanja dostave podatke o svojoj imovini, i to razvrstane prema iznosu, vrsti i porijeklu imovine.
Član 21.
- Dok se ne uspostavi stalna Izborna komisija prema članu V Aneksa 3. Općeg okvirnog sporazuma za mir u Bosni i Hercegovini, Privremena izborna komisija može preuzeti sve, ili samo dio, nadležnosti i poslova koji se ovim zakonom dodjeljuju Izbornoj komisiji Bosne i Hercegovine.
- Žalbe na odluke Privremene izborne komisije mogu se uložiti Izbornoj potkomisiji za žalbe na osnovu člana 16. ovog zakona i Pravilnika o radu Izborne potkomisije za žalbe. Nadležnost koja je u ovom stavu data Izbornoj potkomisiji zadržaće se dok odgovarajuća institucija Bosne i Hercegovine ne preuzme tu nadležnost.
Član 22.
Stupanje na snagu
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku BiH“, a objavit će se i u službenim glasilima entiteta.
PS BiH broj 49/’00 31. jula 2000. godine Sarajevo
7/8
SLUŽBENI GLASNIK BIH 22/00
Objavljeno 18.08.2000.
Predsjedavajući Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH Drago Ljubičić, s. r.
Predsjedavajući Predstavničkog doma Parlamentarne skupštine BiH mr.Pero Skopljak, s.r.