SLUŽBENE NOVINE FBIH 03/00
Objavljeno 04.02.2000.
ZAKON
O DRŽAVNOJ GRANIČNOJ SLUŽBI BOSNE I HERCEGOVINE
Član 1.
Uspostavljanje organa Granične službe
Organi Granične službe u nadležnosti Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: BiH) uspostavljaju se radi vršenja poslova zaštite granice i sigurnosti aerodroma. Predsjedništvo BiH utvrđuje osnovne principe organizacije, funkcionisanja i nadležnosti Granič ne službe. Predsjedništvo BiH može prenijeti dio ovlaštenja na Vijeće ministara Bosne i Hercegovine ili Ministarstvo civilnih poslova i komunikacija (u daljem tekstu: Ministarstvo) da u njegovo ime upravlja Graničnom službom u skladu sa Ustavom i ovim zakonom. Graničnom službom upravlja direktor i dva zamjenika koje imenuje Predsjedništvo BiH. Direktor i zamjenici se smjenjuju na dužnosti svakih osam mjeseci. Glavni ured Granične službe je u Sarajevu. Prema potrebi osnivaju se terenski uredi koji su odgovorni glavnom uredu Granične službe. Sastav osoblja zaposlenog u Graničnoj službi zasniva se na popisu stanovništva iz 1991. godine u skladu sa slijedećim kriterijima: glavni ured odražava strukturu stanovništva u BiH;
terenski uredi odražavaju strukturu regija ili kantona u kojima se nalaze;
zastupljenost svakog od konstitutivnih naroda BiH na položajima na svim nivoima ni u kom slučaju ne može biti veća od 2/3 niti manja od 10% ukupnog osoblja Granične službe. Ova odredba se ne odnosi na zastupljenost ostalih koji, u svim sluč ajevima, imaju pravo na zastupljenost prema popisu stanovništva iz 1991. godine i navedenim kriterijima;
sve jedinice Granične službe su u potpunosti mješovitog sastava i svi pripadnici mogu obavljati dužnosti na svakoj tački duž granice.
Ukoliko Republika Srpska, Federacija Bosne i Hercegovine (u daljem tekstu: Federacija), odnosno njeni kantoni, vrše zaštitu granica, Bosna i Hercegovina može zaposliti dio osoblja kojem su trenutno povjereni ti poslovi.
Član 2.
Zaštita granice
Granična služba je zadužena za zaštitu granica Bosne i Hercegovine. Zaštita granica uključuje slijedeće poslove:
- nadzor granica;
1/5
SLUŽBENE NOVINE FBIH 03/00
Objavljeno 04.02.2000.
- kontrolu saobraćaja na graničnim prelazima u pojasu do 10 (deset) kilometara od međunarodne granice BiH, osim u onim slučajevima gdje je razdaljina do entitetske linije razgraničenja manja od 10 km, u kom slučaju nadležnost Granične službe obuhvata polovinu razdaljine od međunarodne granice do entitetske linije razgraničenja. Ovaj zadatak uključuje:
- pregledanje dokumenata na graničnim prelazima i odobravanje prelaska granice; b)zaustavljanje odnosno sprečavanje nedozvoljenog ulaska u BiH;
- traganje za licima u graničnom pojasu.
Policijske snage entiteta imaju punu nadležnost da izvršavaju svoje dužnosti unutar graničnog pojasa, predviđenog u stavu 1. tačka 2. ovog člana.
Granična služba može izdati vizu i putni list u izuzetnim slučajevima ukoliko je za to ovlaštena od strane Ministarstva. Granična služba osigurava da se svaki stranac koji navede razloge vezane za azil ili se pozove na princip nevraćanja, kako je utvrđeno Zakonom o imigraciji i azilu BiH, bez odlaganja uputi na Ministarstvo.
Član 3.
Osiguranje aerodroma
Na me đunarodnim aerodromima Granična služba štiti i osigurava međunarodne granice Bosne i Hercegovine i civilni zračni promet. Ova zaštita koju pruža Granična služba ograničena je na objekte aerodroma.
Član 4.
Zadaci u slučaju vanrednih okolnosti
U slučaju da ozbiljna opasnost po opštu sigurnost ili javni red, utvrđena od strane BiH Predsjedništva, ili elementarna nepogoda, uzrokuje ozbiljne poteškoće za Graničnu službu, a ukoliko su te poteškoće direktno vezane za efikasno obavljanje dužnosti Granič ne službe, Granična služba može zahtijevati podršku od odgovarajućih policijskih organa u entitetima. Ministarstvo donosi odluku o tome u dogovoru sa nadležnim organima entiteta. Policija entiteta uključena u ove aktivnosti pružanja podrške podređena je Graničnoj službi i mjere koje preduzima policija entiteta predstavljaju mjere koje preduzima Granična služba. Dodatne troškove nastale tokom takvih aktivnosti podrške snosi BiH.
Odredbe stava 1. ovog člana recipročno se primjenjuju na pomoć koju Granična služba pruža entitetima.
Član 5.
2/5
SLUŽBENE NOVINE FBIH 03/00
Objavljeno 04.02.2000.
Kažnjavanje
Granična služba preuzima poslove policije u oblasti istrage i kažnjavanja kada postoji sumnja o počinjenom krivičnom djelu ili prekršaju:
- koje je usmjereno protiv sigurnosti granice ili vršenja poslova Granične službe iz člana
- ;
- koje se goni po službenoj dužnosti u skladu sa zakonskim odredbama o dokumentima kojima se utvrđuje lični identitet, o pasošu i zahtjevom za posjedovanje vize, te zakonskim odredbama o imigraciji i azilu, ukoliko je počinjeno prilikom prelaska granice ili na način neposredno vezan za prelazak;
- kojim se prenosi roba preko granice bez zvaničnog odobrenja ili na način kojim se krši važeća zabrana, na način koji predstavlja objektivni element utvrđen krivičnim odredbama, u mjeri u kojoj je Granična služba zadužena da nadzire takvu zabranu na osnovu drugog zakona ili administrativnog aranžmana sa organima nadležnim za takvo gonjenje.
Ukoliko je potrebno preduzeti istražne radnje i kažnjavanje u području širem od granične zone utvr đene u članu 2. stav 1. tačka 2. ovog zakona, Granična služba preduzima takve radnje uz konsultacije sa nadležnim organima. U protivnom, nadležnost drugih organa za gonjenje ostaje nepromijenjena.
Što se tiče kažnjivih djela koja nisu navedena u stavu 1. ovog člana, informacije i materijali vezani za kažnjiva djela za koja postoji sumnja da su počinjena bez odlaganja predaju se organu nadležnom za gonjenje. Bez obzira na to, Granična služba je i dalje obavezna da bez odlaganja preduzme svaku neophodnu mjeru kako ne bi došlo do neovlaštenih promjena u informacijama i materijalima vezanim za kažnjiva djela za koja postoji sumnja da su počinjena. Ovo se takođe odnosi i na slučajeve iz stava 1. tačka 3. ovog člana kada ti poslovi nisu povjereni Graničnoj službi.
Odredbe st. 1. do 3. ovog člana shodno se primjenjuju i na gonjenje za lakše prekršaje.
Član 6.
Nadležnosti
Grani čna služba može preduzeti potrebne mjere u cilju izvršenja svojih zadataka u smislu čl. 2. do 5. kako bi se spriječila opasnost. U smislu ovog zakona, opasnost predstavlja bilo koji pojedinačni slučaj postojanja opasnosti po opštu sigurnost ili javni red u okviru poslova za koje je Granična služba nadležna. Ozbiljna opasnost u smislu člana 4. je ugrožavanje jednog od suštinskih prava, kao što je postojanje države, pravo na život, zdravlje, slobodu, imovinu znatne vrijednosti ili druge stvari zaštićene odredbama krivičnog zakona i od posebne društvene vrijednosti. Nadležnosti Granične službe će se
3/5
SLUŽBENE NOVINE FBIH 03/00
Objavljeno 04.02.2000.
na prelaznim osnovama pobliže urediti odredbama ili propisima Ministarstva, na način koji je u skladu sa vladavinom prava.
U cilju izvršenja zadataka u smislu čl. 2. do 5., kao i izvršenja zadataka koji su Graničnoj službi povjereni drugim zakonskim odredbama BiH, ova služba ima nadležnosti koje su joj date tim odredbama. U onoj mjeri u kojoj takve odredbe ne utvrđuju te nadležnosti, ili ih ne utvrđuju u dovoljnoj mjeri, ili na način koji je u skladu sa vladavinom prava, Granična služba ima nadležnosti utvrđene ovim zakonom i odgovarajućim odredbama ili propisima.
Član 7.
Princip proporcionalnosti
Od svih mogućih i odgovarajućih mjera, preduzima se ona mjera kojom se predviđa rezultat koji je najmanje štetan po pojedinca i javnost. Mjera ne može uzrokovati štetu za koju je jasno da je neproporcionalna cilju koji treba postići. Mjera se može primijeniti samo dok se ne postigne cilj ili sve dok ne postane jasno da se cilj ne može postići.
Član 8.
Prelazne odredbe
Policijske snage Republike Srpske i Federacije na prelaznoj osnovi vrše poslove predvi đene ovim zakonom u onoj mjeri u kojoj su ih i do sada vršile, sve dok Granična služba ne bude u mogućnosti da u potpunosti preuzme vršenje tih poslova. U onoj mjeri u kojoj nadležni organ na državnom nivou imenuje službenike Granične službe nakon stupanja na snagu ovog zakona, ovi službenici su zaduženi za vršenje poslova predviđenih ovim zakonom. Policijske snage navedene u prvoj rečenici ovog stava su pod zapovjedništvom Granične službe.
Član 9.
Provođenje zakona
Ministarstvo bez odlaganja donosi neophodne propise ili administrativne instrukcije potrebne za provođenje ovog zakona, naročito u slijedećim oblastima:
- opšte i posebne nadležnosti, kao i zaštite podataka;
- neposredne prinude i upotrebe vatrenog oružja;
- obaveza i naknada za štetu koju prouzrokuje Granična služba u okviru izvršavanja svojih zadataka;
- propisa o zaposlenima i uslugama, uključujući i broj zaposlenih;
4/5
SLUŽBENE NOVINE FBIH 03/00
Objavljeno 04.02.2000.
- načina finansiranja;
- saradnje sa ostalim organima vlasti, kao što su policijske snage entiteta, drugi organi nadležni za provođenje zakona, kao i organi vlasti iz oblasti imigracije i carina.
Član 10.
Stupanje na snagu
Ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana objavljivanja u “Službenom glasniku BiH“ i biće objavljen u službenim glasilima entiteta.